Syndrome dimensions of burnout and coping strategies in workers of a multinational company in Guatemala City
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CTS.v10i1.971Abstract
Burnout syndrome is an advanced phase of stress it gradually disrupts the quality of life of those who suffer from it; it also implies the existence of cognitive and behavioral resources that the worker uses to deal with these stressful situations, which are known as coping. This non-experimental-cross-sectional, empirical, analytical study aimed to analyze the coincidence between the syndrome dimensions and coping strategies, as well as the correlations of the strategy with each other, which prevails in the workers of the logistics department of a multinational company in Guatemala City; 51 workers of both genders who worked in the office participated, an ad hoc sociodemographic and labor questionnaire, the modified Coping strategy scale (EEC-M) and the Maslach Burnout Inventory (MBI) were applied, it answered online through Google Forms application. For the analyses, a significance level of 5% was taken from the results obtained from the descriptive and inferential analysis. It was found in the coping strategies there is greater use of the aggressive reaction strategy (p < .05) when the worker presents high levels in the dimensions of the syndrome. The positive reappraisal strategy is more closely related to the dimension of personal accomplishment at work (rs = .34, p = .014), presenting lower stress levels. In conclusion, it is suggested to stimulate those strategies that are correlated with low levels in the different dimensions of burnout can be expected to improve job performance.
Downloads
References
Aranda B., C. (2011). El Síndrome de Burnout o de quemarse en el trabajo: Un conflicto en la salud de los profesionales. Revista de Investigación en Psicología, 14(2), 271-276.
Bastías, N., Bustamante, C., Fasce, E., Ortiz, L., Parra, P., & Pérez, C. (2017). Estructura factorial y confiabilidad del inventario de Burnout de Maslach en universitarios chilenos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 21(3), 255-263.
Blanch, J., Cantera, L., Cervantes, G., & Sahagún, M. (2010). Cuestionario de Bienestar Laboral General: Estructura y Propiedades Psicométricas. España. Madrid. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 26(2), 157-170.
Cabellos, S. (2019). Asociación entre síndrome de Burnout y estrategias de afrontamiento en docentes de la Universidad Nacional de Cajamarca -Perú [Tesis de doctorado inédita]. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Universidad del Perú. Decana de América.
Casallas Ocampo, J. A., Rodriguez Perdomo, A. P., & Ladino Alfonso, A. J. (2017). Revisión Teórica: El estado actual de las investigaciones sobre el Síndrome de Burnout en docentes de Latinoamérica de habla Hispana, entre los años 2010 al 2017 [Tesis de licenciatura, Centro Regional Soacha: Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/5223/1/TP_CasallasOcampoJessicaAlexandra_2017.pdf
Gantiva Díaz, C. A., Luna Viveros, A., Dávila, A. M., & Salgado, M. J. (2010). Estrategias de afrontamiento en personas con ansiedad. Revista Psychología. Avances de la Disciplina 4(1), 63-70.
Gudiel Morales, J. (2015). Síndrome de Burnout en Médicos Residentes del Hospital Roosevelt, Guatemala, 2013 [Tesis de doctorado, Universidad de San Carlos de Guatemala]. https://www.repositorio.usac.edu.gt/760/1/Jaqueline%20Gudiel%20Morales.pdf
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. España. Ediciones Martínez Roca. https://Estres y Procesos Cognitivos Lazarus y Folkman | PDF | Homeostasis | Estrés (biología) (scribd.com)
Jaimes, M., & Rey, L. (2013). Estudio correlacional entre estrategias de afrontamiento y características sociodemográficas en padres de hijos con diagnóstico de Trastorno del Espectro Autista (TEA) [Tesis de maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/5943/digital_25470.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Martínez Ramon, J. P. (2015). Cómo se defiende el profesorado de secundaria del estrés: burnout y estrategias de afrontamiento. Journal of Work and Organizational Psychology, 31(1), 1-9. https://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2015.02.001
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2(1), 99-113.
Montoya Zuluaga, P. A., & Moreno Moreno, S. (2012). Relación entre síndrome de burnout, estrategias de afrontamiento y engagement. Revista Psicología desde El Caribe, 29(1), 204-227.
Muñoz Muñoz, C. F., & Piernagorda Gutiérrez, D. C. (2011). Relación entre las estrategias de afrontamiento y el síndrome de burnout en docentes de básica primaria y secundaria pertenecientes a una institución educativa privada del municipio de Cartago (Colombia). Revista Psicogente, 14(26), 389-402.
Osorio-Guzmán, M., Prado-Romero, C., & Bazán-Riverón, G. (2021). Burnout y afrontamiento en profesionales de la salud. Psicología y Salud, 31(2), 267-274. https://doi.org/10.25009/pys.v31i2.2695
Organización Mundial de la Salud. (1988). Los factores psicosociales en el trabajo y su relación con la salud. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/37881/9243561022_spa.pdf;jsessionid=961E79257A53778593B7153193FF1DEA?sequence=1
Solano, G. (2013, 6 de noviembre). El Coping o estrategias de afrontamiento del estrés. https://ipsicologo.com/2013/11/el-coping-estrategias-de-afrontamiento-al-estres.html
Vargas Espín, A. Del P., Gaibor González, I. Á, & Rodríguez Pérez, M. L. (2022). Relación entre el Burnout, engagement, afrontamiento al estrés y Optimismo en personal de organización no gubernamental. Revista Imaginario Social, 5(1), 46-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Danette Barrascout de Leon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencia, Tecnología y Salud.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional