Contributions of master’s degrees in arts to the improvement of educational quality
Study developed at the School of Graduate Studies of the Faculty of Humanities of the University of San Carlos de Guatemala
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CSH.v12i1.1669Keywords:
Educational quality, postgraduate studies in the arts, teacher professionalization, graduate follow-up, pedagogical innovationAbstract
The research focused on analyzing how the master's programs in arts at the Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala have positively influenced the quality of education, specifically in the job performance of its graduates. Using a mixed and descriptive approach, surveys were conducted with eighty-nine graduates, six focus groups and interviews with seventeen authorities where Master of Arts graduate’s work. In addition, fifty-nine action research outcome reports produced by study participants were reviewed. The key results reveal that the graduates perceive significant improvements in communication, technological, research, leadership, professional ethics, and socioemotional competencies thanks to the training received in the master's program. They also highlight aspects that favored their training process, such as the schedule, class days, number of courses, virtual modality, teacher support and tutoring. The action research projects undertaken by the graduates had a notable impact on students and teachers, and to a lesser extent on the authorities of the institutions where they were carried out. In conclusion, it is determined that graduate programs have contributed significantly to the professional development and work performance of their graduates, generating beneficial changes that strengthen educational quality. These changes include the professionalization of teachers, the adoption of digital tools, innovation, participation in graduate programs and the promotion of educational research.
Downloads
References
Alpízar-Rojas, H., Marín Villalobos, R., Baltodano-Chacón, M. & Marín-Picado, B. (2023). Seguimiento a personas graduadas y egresadas universitarias: consideraciones y recomendaciones para su gestión. Wimb Lu, 18(1), 61–81. DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54239 DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54239
Acevedo Calamet, F., Gago Benito, F., da Silva Muñoz, M. A. & Bastos Olivera, A. L. (2022). Estado del arte sobre concepciones de la calidad de la educación superior. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 119-150. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.03 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.03
Arroyeve Taborda, L. M., Restrepo Segura, Y. C., Molina Velásquez, D. I. & Calle Piedrahita, J. S. (2022). La formación posgradual en Colombia. Aportes significativos a los profesionales del hoy. UCE Ciencia, Revista de Postgrado, 10(2), 1-12. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/283
Barragán-Perea, E., Tarango, J. & González-Quiñones, F. (2022). Obstáculos para la movilidad social de egresados de educación superior, la persistencia de las brechas en el acceso a oportunidades. Diálogos sobre Educación, 13(25), 11-19. DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1163 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1163
Bueno Chuchuca, G. F. (2022). Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32); 93-117. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02
Burgos Paniagua, A. P., Santiesteban Bethancourt, A. C., García Caal, E. R., Martínez Sum, H. R. & García González, J. J. (2014). Seguimiento a graduados de la Universidad de San Carlos de Guatemala USAC (Inf-2014-23). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Facultad de Humanidades. https://digi.usac.edu.gt/bvirtual/informes/puie/INF-2014-23.pdf
Estrada Armas, H. R. & Álvarez Flores, K. N. (2016). Desempeño laboral de los Administradores Educativos egresados de la USAC, que laboran en el Sector Público del área Metropolitana (Inf-2016-12). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Facultad de Humanidades. https://digi.usac.edu.gt/bvirtual/informes/puie/INF-2016-12.pdf
Estrada Ramos, Y. (2018). Seguimiento a graduados/as de la carrera de Profesorado de Enseñanza Media en Historia y Ciencias Sociales de la Escuela de Historia de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 2011- 2013 [Tesis de maestría]. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_2367.pdf
García Soria, M. R. (2018). Seguimiento de egresados no titulados, periodo 2009-2012, en la Escuela de Ingeniería Civil de la Universidad de San Carlos de Guatemala [Tesis de maestría]. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_2311.pdf
González Hernández, A. (2023). Evaluación de la Educación Superior: Entre el discurso y una cultura de la calidad. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 10(19), 13-19. DOI: https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9730 DOI: https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9730
Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Marcano Molano, P. & Uribe Veintimilla, A. M. (2022). Satisfacción estudiantil como un indicador de la calidad educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e innovación, 10(1), 79-84. DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520 DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520
Medina-Manrique, R., Carcausto Calla, W. H. & Guzmán Shigetomi, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista iberoamericana de educación, 88 (1), 33-47. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8714774 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8714774
Medina-Orozco, L. A. (2022). La acreditación en alta calidad de la Educación Superior. Expectativas, efectos y retos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 61-74. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004 DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004
Muñoz-Sánchez, Y., Castillo-Pérez, I., & Martínez-Lazcano, V. (2022). Calidad educativa. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de la Escuela Superior Ciudad Sahagún, 9(18), 42–44. DOI: https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8841 DOI: https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8841
Sierra, V. & Velázquez, R. (2022). El seguimiento a graduados: un vínculo entre las instituciones de educación superior y la sociedad. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142022000100008&script=sci_arttext&tlng=en
Valenzuela, L., & Barrios, C. (2022). Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior, un debate que sigue pendiente. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1220-1231. DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.179 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.179
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Patricia Luz Mazariegos Romero, Nadia Armanda Barrientos de Bojórquez, Mario Norberto García Valiente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
