Contributions of master’s degrees in arts to the improvement of educational quality

Study developed at the School of Graduate Studies of the Faculty of Humanities of the University of San Carlos de Guatemala

Authors

  • Patricia Luz Mazariegos Romero https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/
  • Nadia Armanda Barrientos de Bojórquez https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/
  • Mario Roberto https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CSH.v12i1.1669

Keywords:

Educational quality, postgraduate studies in the arts, teacher professionalization, graduate follow-up, pedagogical innovation

Abstract

The research focused on analyzing how the master's programs in arts at the Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala have positively influenced the quality of education, specifically in the job performance of its graduates. Using a mixed and descriptive approach, surveys were conducted with eighty-nine graduates, six focus groups and interviews with seventeen authorities where Master of Arts graduate’s work. In addition, fifty-nine action research outcome reports produced by study participants were reviewed. The key results reveal that the graduates perceive significant improvements in communication, technological, research, leadership, professional ethics, and socioemotional competencies thanks to the training received in the master's program. They also highlight aspects that favored their training process, such as the schedule, class days, number of courses, virtual modality, teacher support and tutoring. The action research projects undertaken by the graduates had a notable impact on students and teachers, and to a lesser extent on the authorities of the institutions where they were carried out. In conclusion, it is determined that graduate programs have contributed significantly to the professional development and work performance of their graduates, generating beneficial changes that strengthen educational quality. These changes include the professionalization of teachers, the adoption of digital tools, innovation, participation in graduate programs and the promotion of educational research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Luz Mazariegos Romero, https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/

Doctora en Educación con estudios postdoctorales en el mismo campo. Cuenta con una Maestría en Medición, Evaluación e Investigación Educativas. Se desempeña como Coordinadora del Doctorado en Innovación y Tecnología Educativa y como docente en programas de doctorado y maestría de la Escuela de Estudios de Postgrado de la Facultad de Humanidades. Su trayectoria académica e investigativa se orienta a las áreas de migración, calidad educativa y evaluación de programas de educación.

Nadia Armanda Barrientos de Bojórquez, https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/

Estudiante del Postdoctorado en Reducación, Doctora en Innovación y Tecnología Educativa de la Facultad de Humanidades de la USAC. Ha realizado investigación en Educación superior con temas de Coaching Educativo, Engagement académico, metodologías activa e innovación Educativa.

Mario Roberto, https://humanidades.usac.edu.gt/usac/postgrado/

Doctor en Innovación y Tecnología Educativa, por la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC), Magíster en Educación y Aprendizaje, por la Universidad Rafael Landívar, Magíster en Gestión de la Calidad, (USAC), Ingeniero en Industrias Agropecuarias y Forestales (USAC). Docente de la Escuela de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC) y Docente de la Escuela Nacional Central de Agricultura (ENCA). Experiencia en proceso de Renovación curricular e investigaciones educativas a nivel medio y universitario en Guatemala.

References

Alpízar-Rojas, H., Marín Villalobos, R., Baltodano-Chacón, M. & Marín-Picado, B. (2023). Seguimiento a personas graduadas y egresadas universitarias: consideraciones y recomendaciones para su gestión. Wimb Lu, 18(1), 61–81. DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54239 DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v18i1.54239

Acevedo Calamet, F., Gago Benito, F., da Silva Muñoz, M. A. & Bastos Olivera, A. L. (2022). Estado del arte sobre concepciones de la calidad de la educación superior. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32), 119-150. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.03 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.03

Arroyeve Taborda, L. M., Restrepo Segura, Y. C., Molina Velásquez, D. I. & Calle Piedrahita, J. S. (2022). La formación posgradual en Colombia. Aportes significativos a los profesionales del hoy. UCE Ciencia, Revista de Postgrado, 10(2), 1-12. http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/283

Barragán-Perea, E., Tarango, J. & González-Quiñones, F. (2022). Obstáculos para la movilidad social de egresados de educación superior, la persistencia de las brechas en el acceso a oportunidades. Diálogos sobre Educación, 13(25), 11-19. DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1163 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i25.1163

Bueno Chuchuca, G. F. (2022). Observaciones al enfoque por competencias y su relación con la calidad educativa. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (32); 93-117. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02 DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n32.2022.02

Burgos Paniagua, A. P., Santiesteban Bethancourt, A. C., García Caal, E. R., Martínez Sum, H. R. & García González, J. J. (2014). Seguimiento a graduados de la Universidad de San Carlos de Guatemala USAC (Inf-2014-23). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Facultad de Humanidades. https://digi.usac.edu.gt/bvirtual/informes/puie/INF-2014-23.pdf

Estrada Armas, H. R. & Álvarez Flores, K. N. (2016). Desempeño laboral de los Administradores Educativos egresados de la USAC, que laboran en el Sector Público del área Metropolitana (Inf-2016-12). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Facultad de Humanidades. https://digi.usac.edu.gt/bvirtual/informes/puie/INF-2016-12.pdf

Estrada Ramos, Y. (2018). Seguimiento a graduados/as de la carrera de Profesorado de Enseñanza Media en Historia y Ciencias Sociales de la Escuela de Historia de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 2011- 2013 [Tesis de maestría]. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_2367.pdf

García Soria, M. R. (2018). Seguimiento de egresados no titulados, periodo 2009-2012, en la Escuela de Ingeniería Civil de la Universidad de San Carlos de Guatemala [Tesis de maestría]. Universidad de San Carlos de Guatemala. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_2311.pdf

González Hernández, A. (2023). Evaluación de la Educación Superior: Entre el discurso y una cultura de la calidad. TEPEXI Boletín Científico De La Escuela Superior Tepeji Del Río, 10(19), 13-19. DOI: https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9730 DOI: https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9730

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Marcano Molano, P. & Uribe Veintimilla, A. M. (2022). Satisfacción estudiantil como un indicador de la calidad educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e innovación, 10(1), 79-84. DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520 DOI: https://doi.org/10.26423/rcpi.v10i1.520

Medina-Manrique, R., Carcausto Calla, W. H. & Guzmán Shigetomi, E. E. (2022). Aseguramiento de la calidad educativa universitaria en Iberoamérica: tendencias, ausencias y desafíos. Revista iberoamericana de educación, 88 (1), 33-47. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8714774 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8714774

Medina-Orozco, L. A. (2022). La acreditación en alta calidad de la Educación Superior. Expectativas, efectos y retos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 61-74. DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004 DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061004

Muñoz-Sánchez, Y., Castillo-Pérez, I., & Martínez-Lazcano, V. (2022). Calidad educativa. Ingenio y Conciencia Boletín Científico de la Escuela Superior Ciudad Sahagún, 9(18), 42–44. DOI: https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8841 DOI: https://doi.org/10.29057/escs.v9i18.8841

Sierra, V. & Velázquez, R. (2022). El seguimiento a graduados: un vínculo entre las instituciones de educación superior y la sociedad. Revista Cubana de Educación Superior, 41(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142022000100008&script=sci_arttext&tlng=en

Valenzuela, L., & Barrios, C. (2022). Aseguramiento de la Calidad en la Educación Superior, un debate que sigue pendiente. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1220-1231. DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.179 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.179

Published

2025-06-26

How to Cite

Mazariegos Romero, P. . L., Barrientos de Bojórquez, N. A., & Mario Roberto. (2025). Contributions of master’s degrees in arts to the improvement of educational quality: Study developed at the School of Graduate Studies of the Faculty of Humanities of the University of San Carlos de Guatemala. Ciencias Sociales Y Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.36829/63CSH.v12i1.1669

Issue

Section

Artí­culos