Learning strategies, educational practice and academic performance from a qualitative approach
Keywords:
self-knowledge, self-regulation, evaluation, planning, vocationAbstract
Qualitative research includes opinions, experiences and emotions of key informants that allow enriching the understanding of complex phenomena such as education and social relationships. The objective of this research was to identify how the teacher, in educational practice, promotes learning strategies with the students of the General Education level of the Faculty of Medical Sciences of the Universidad de San Carlos de Guatemala. The approach was qualitative and the data collection instrument was a semi-structured interview applied to a sample of six teachers. The research design was the grounded theory and the data analysis was carried out with the application of the free use tool QDA Miner Lite to facilitate open, axial and selective coding, which allowed to establishing that the learning strategies in the educational practice are promoted implicitly, explicitly, in face-to-face mode, and in virtual mode. Four categories were organized and reflected in a conceptual map that synthesizes their relationship with educational practice and academic performance. It was concluded that learning strategies are promoted in educational practice and are related to academic performance.
Downloads
References
Aldana-Rabanales, K. (2022). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC). Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(2), 7-19. https://doi.org/10.36829/63CHS.v9i2.1310
Costa Román, Ó., & García Gaitero, Ó. (2017). El aprendizaje autorregulado y las estrategias de aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 30, 117-130. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.007
Edel Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208
Freire, P. (1989.). La práctica educativa. Temps d´Educació, 1, 91-100. https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/139166.
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
García Cabrero , Loredo Enríquez B., , J., & Carranza Peña, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. REDIE. Revista electrónica de investigación educativa(Número especial), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200
Gargallo López, B. (2012). Un aprendiz estratégico para una nueva sociedad. Teoría de la educación, educación y cultura en la sociedad de la información, 13(2), 246-272. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979069
Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J. M., & Pérez-Pérez, C. (2014). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156
Gómez López, L. F. (2008). Los determinantes de la práctica educativa. UDUAL México(38), 29-39. https://www.redalyc.org/pdf/373/37303804.pdf
Hernández Pina, F., Rosário, P., Cuesta Sáez de Tejada, J. D., Martínez Clares, P., & Ruiz Lara, E. (2006). Promoción del aprendizaje estratégico y competencias de aprendizaje en estudiantes de primero de universidad: evaluación de una intervención. Revista de Investigación Educativa, 24(2), 615–631. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/rie/article/view/97221
Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I., Romero Rodríguez, J. A., & Marín Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus virtuales, 8(1), 9-18. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/384
Lúquez de Camacho, P., & Fernández de Celayarán, O. (2016). La teoría fundamentada: precisiones epistemológicas, teórico-conceptuales, metodológicas y aportes a las ciencias. Cumbres, 2(1), 101-114. https://doi.org/10.48190/cumbres.v2n1a6
Monereo, C. (2007). Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la mediación social, del self y de las emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(7), 497-534. https://doi.org/10.25115/ejrep.v5i13.1250
Muria Vila, I. (1994). La enseñanza de las estrategias de aprendizaje y las habilidades metacognitivas. Perfiles educativos(65), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/132/13206508.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). Desglosar el objetivo de desarrollo sostenible 4. Educación 2030. Guía. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246300_spa.locale=es
Panadero, E., & Alonso-Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica. Psicología educativa, 20(1), 11-22. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.002
Ríos-Guzmán, R., Guzmán-Urizar, C., Pérez-Mazariegos, V., & Valdez-de León, H. (2020). Rendimiento académico y su relación con la funcionalidad familiar en estudiantes de Medicina. Ciencias Sociales y Humanidades, 7(2), 1-9. https://doi.org/10.36829/63chs.v7i2.962
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Editorial Universidad de Antioquia. (Obra original publicada en 1998)
Valle Arias, A., Barca Lozano, A., González Cabanach, R., & Nuñez Pérez, J. C. (1999). Las estrategias de aprendizaje. Revisión teórica y conceptual. Revista Latinoamericana de Psicología., 31(3), 425-461. https://www.redalyc.org/pdf/805/80531302.pdf
Vivas Lopez, N. A. (2010). Estrategias de aprendizaje. Gondola, 5(1), 27-37. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/GDLA/article/view/5220
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karla Irene Aldana-Rabanales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.