Learning strategies and academic performance in students of the Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC)
Keywords:
Self-regulated learning, motivation, metacognition, planning, educational practiceAbstract
The objective of the research was to analyze the relationship between the learning strategies applied by the students of the General Training level of the Physician and Surgeon career of the Faculty of Medical Sciences of the University of San Carlos de Guatemala (USAC) and the performance academic. It is part of a quantitative approach, with a non-experimental transectional design. The scope is correlational. The learning strategies were measured with the Learning Strategies Assessment Questionnaire for University Students (CEVEAPEU) and the academic performance was determined with the average of the immediately previous year that the student passed. The sample was non-probabilistic and was made up of 341 second and third year students of the degree. The results of the correlation between learning strategies and academic performance were low, with a value of rho(339) = .158, p = .004. Of the 25 learning strategies explored by CEVEAPEU, the following showed a correlation with academic performance: external attributions; self-efficacy and expectation; physical and emotional state; planning; self appraisal; control and self-regulation and selection of information. Learning strategies showed a relationship with academic performance in which various factors intervene.
Downloads
References
Aldana-Rabanales, K. (2021). Cuestionario de evaluación de estrategias de aprendizaje para estudiantes universitarios (CEVEAPEU) validación con estudiantes guatemaltecos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 15-27. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050902
Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación(332), 55-73. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2003/re332/re332-04.html
Bustos, V., Oliver, A., Sancho, P., & Galiana, L. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEAPEU: validación en población peruana. Educación XXI, 20(1), 299-318. https://doi.org/10.5944/educxx1.17513
Campos-Díaz, G., Fernández-Infantes, M., Castillo-Rimarachín, M., & Fernández-Mogollón, J. (2015). Practica deporte, vive sano. An Fac med, 76(1), 79-80. https://doi.org/10.15381/anales.v76i1.11080
Cárdenas, B., Del Risco, R., Díaz, M., Acosta, I., Davis, D., Arrocha, O.,Gómez, K.,Del Pozo, E., Morales, E. (2009). Las estrategias de aprendizaje y el desarrollo de habilidades de escritura durante el proceso de enseñanza del idioma Español como segunda lengua. Revista Iberoamericana de Educación, 48(3), 1-9. https://rieoei.org/RIE/article/view/2204
Chávez, L. (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en la asignatura Análisis Matemático II. Educación XXVII(53), 24-40. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.002
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1),
https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252
García, B., Loredo, J., & Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. REDIE. Revista electrónica de investigación educativa(Número especial), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200
García, F., Fonseca, G., & Concha, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-26. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072
García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 203-221. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19784
Gargallo, B., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., & García-Felix, E. (2012). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Evolución a lo largo del primer año de la carrera. Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 18(2), 1-23. https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.2000
Gargallo, B., & Campos, C. (2013). Aprendizaje estratégico en la universidad. Una materia para aprender a aprender. En U. d. docencia (Ed.). (págs. 1-14). Alicante: Universidad de Alicante. XI Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44215
Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J., & Ferreras, A. (2007). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 421-441. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321923010
Gargallo, B., Suárez-Rodriguez, J., & Pérez-Pérez, C. (2009). El Cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 15(2), 1-31. https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156
López, A., & Diez, T. (2017). Aproximación de la estadística las ciencias sociales: una mirada crítica. Revista cubana de educación superior(2), 148-156. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/165
Martín, E., García, L., Torbay, Á., & Rodríguez, T. (2008). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3), 401-412. https://www.ijpsy.com/volumen8/num3/213/estrategiasde-aprendizaje-y-rendimiento-ES.pdf
Martínez, M., Tuya, L., Martínez, M., Pérez, A., & Cánovas, A. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman. Caracterización. Habana Ciencias Médicas, 8(2), 1-19. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1531
Mercado-Elgueta, C., Illesca-Pretty, M., & Hernández-Díaz, A. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: estudiantes de enfermería, Universidad Santo Tomás. Enfermería Universitaria, 16(1), 15-30. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.580
Montero, I., & de Dios, M. (2004). Sobre la obra de Paul R. Pintrich: La autorregulación de los procesos cognitivos y motivacionales en el contexto educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 189-196. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293152878001.pdf#page=34
Morera, I., Iborra, S., Climent, M., Navalón, S., Gargallo, B., & García, E. (2013). Metodología innovadora y estrategias de aprendizaje en la Universidad. En X. J. docencia (Ed.). (págs. 553-567). Alicante: Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/43063
Norzagaray, C., Sevillano, M., & Valenzuela, B. (2021). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: La perspectiva del estudiante de psicología. Riaices, 2(1), 59-68. https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.59-68
Ortiz-Fernández, L., Moromi-Nakata, H., Quintana, C., Barra-Hinostroza, M., Bustos, J., Cáceres, L., Chein-Villacampa, S., Rodríguez-Vargas, C. (2014). Estrategias, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Odontología. Odontol, 17(2), 76-81. https://doi.org/10.15381/os.v17i2.11050
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. <https://dle.rae.es> [26/05/2022].
Ríos, R., Peña, R., & Aguilar, M. (2016). Factores predisponentes de abandono temprano en estudiantes de Medicina. Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 25-32. https://doi.org/10.36829/63chs.v3i2.274
Ríos-Guzmán, R., Guzmán-Urizar, C., Pérez-Mazariegos, V., & Valdez-de León, H. (2020). Rendimiento académico y su relación con la funcionalidad familiar en estudiantes de Medicina. Ciencias Sociales y Humanidades, 7(2), 1-9. https://doi.org/10.36829/63chs.v7i2.962
Roux, R., & Anzures, E. (2015). Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico de estudiantes de una escuela privada de educación media superior. Actualidades investigativas en educación, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17731
Salazar, I., & Heredia, Y. (2018). Estrategias de aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de Medicina. Educación Médica, 20(4), 256-262. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.005
Sañudo, L. (2006). La ética en la investigación educativa. Hallazgos-Producción de conocimiento, 3(6), 83-98. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1620
Trillo, F. (1985). El modelo de desamparo aprendido aplicado al análisis del rendimiento: principios conceptuales y metodológicos y recursos técnicos. Revista de investigación educativa, 3(6), 456-461. http://hdl.handle.net/11162/187698
Zimmerman, B. (1990). Self-regulating academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2, 173-201. https://doi.org/10.1007/BF01322178
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karla Irene Aldana-Rabanales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.