Learning strategies and academic performance in students of the Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC)

Authors

  • Karla Irene Aldana-Rabanales

Keywords:

Self-regulated learning, motivation, metacognition, planning, educational practice

Abstract

The objective of the research was to analyze the relationship between the learning strategies applied by the students of the General Training level of the Physician and Surgeon career of the Faculty of Medical Sciences of the University of San Carlos de Guatemala (USAC) and the performance academic. It is part of a quantitative approach, with a non-experimental transectional design. The scope is correlational. The learning strategies were measured with the Learning Strategies Assessment Questionnaire for University Students (CEVEAPEU) and the academic performance was determined with the average of the immediately previous year that the student passed. The sample was non-probabilistic and was made up of 341 second and third year students of the degree. The re­sults of the correlation between learning strategies and academic performance were low, with a value of rho(339) = .158, p = .004. Of the 25 learning strategies explored by CEVEAPEU, the following showed a correlation with academic performance: external attributions; self-efficacy and expectation; physical and emotional state; planning; self appraisal; control and self-regulation and selection of information. Learning strategies showed a relationship with academic performance in which various factors intervene.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla Irene Aldana-Rabanales

Doctora en Educación., Máster en Educación de Valores, Licenciada en Psicología.  Profesora titular de la Universidad de San Carlos de Guatemala, Facultad de Ciencias Médicas, Escuela de Estudios de Postgrado, Área de Formación y Desarrollo del Personal Académico (AFDPA). Veintitrés años de experiencia docente a nivel universitario en pregrado, grado y postgrado. Investigación educativa en la línea de: aprendizaje autorregulado, estrategias de aprendizaje.

References

Aldana-Rabanales, K. (2021). Cuestionario de evaluación de estrategias de aprendizaje para estudiantes universitarios (CEVEAPEU) validación con estudiantes guatemaltecos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(9), 15-27. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.11050902

Beltrán, J. (2003). Estrategias de aprendizaje. Revista de Educación(332), 55-73. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2003/re332/re332-04.html

Bustos, V., Oliver, A., Sancho, P., & Galiana, L. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEAPEU: validación en población peruana. Educación XXI, 20(1), 299-318. https://doi.org/10.5944/educxx1.17513

Campos-Díaz, G., Fernández-Infantes, M., Castillo-Rimarachín, M., & Fernández-Mogollón, J. (2015). Practica deporte, vive sano. An Fac med, 76(1), 79-80. https://doi.org/10.15381/anales.v76i1.11080

Cárdenas, B., Del Risco, R., Díaz, M., Acosta, I., Davis, D., Arrocha, O.,Gómez, K.,Del Pozo, E., Morales, E. (2009). Las estrategias de aprendizaje y el desarrollo de habilidades de escritura durante el proceso de enseñanza del idioma Español como segunda lengua. Revista Iberoamericana de Educación, 48(3), 1-9. https://rieoei.org/RIE/article/view/2204

Chávez, L. (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en la asignatura Análisis Matemático II. Educación XXVII(53), 24-40. https://doi.org/10.18800/educacion.201802.002

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1),

https://doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252

García, B., Loredo, J., & Carranza, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. REDIE. Revista electrónica de investigación educativa(Número especial), 1-15. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/200

García, F., Fonseca, G., & Concha, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-26. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.21072

García, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 203-221. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19784

Gargallo, B., Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., & García-Felix, E. (2012). Estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y medios. Evolución a lo largo del primer año de la carrera. Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 18(2), 1-23. https://doi.org/10.7203/relieve.18.2.2000

Gargallo, B., & Campos, C. (2013). Aprendizaje estratégico en la universidad. Una materia para aprender a aprender. En U. d. docencia (Ed.). (págs. 1-14). Alicante: Universidad de Alicante. XI Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/44215

Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J., & Ferreras, A. (2007). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 25(2), 421-441. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321923010

Gargallo, B., Suárez-Rodriguez, J., & Pérez-Pérez, C. (2009). El Cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 15(2), 1-31. https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156

López, A., & Diez, T. (2017). Aproximación de la estadística las ciencias sociales: una mirada crítica. Revista cubana de educación superior(2), 148-156. http://www.rces.uh.cu/index.php/RCES/article/view/165

Martín, E., García, L., Torbay, Á., & Rodríguez, T. (2008). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(3), 401-412. https://www.ijpsy.com/volumen8/num3/213/estrategiasde-aprendizaje-y-rendimiento-ES.pdf

Martínez, M., Tuya, L., Martínez, M., Pérez, A., & Cánovas, A. (2009). El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman. Caracterización. Habana Ciencias Médicas, 8(2), 1-19. http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1531

Mercado-Elgueta, C., Illesca-Pretty, M., & Hernández-Díaz, A. (2019). Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: estudiantes de enfermería, Universidad Santo Tomás. Enfermería Universitaria, 16(1), 15-30. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.580

Montero, I., & de Dios, M. (2004). Sobre la obra de Paul R. Pintrich: La autorregulación de los procesos cognitivos y motivacionales en el contexto educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2(1), 189-196. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293152878001.pdf#page=34

Morera, I., Iborra, S., Climent, M., Navalón, S., Gargallo, B., & García, E. (2013). Metodología innovadora y estrategias de aprendizaje en la Universidad. En X. J. docencia (Ed.). (págs. 553-567). Alicante: Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/43063

Norzagaray, C., Sevillano, M., & Valenzuela, B. (2021). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: La perspectiva del estudiante de psicología. Riaices, 2(1), 59-68. https://doi.org/10.17811/ria.3.1.2021.59-68

Ortiz-Fernández, L., Moromi-Nakata, H., Quintana, C., Barra-Hinostroza, M., Bustos, J., Cáceres, L., Chein-Villacampa, S., Rodríguez-Vargas, C. (2014). Estrategias, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de Odontología. Odontol, 17(2), 76-81. https://doi.org/10.15381/os.v17i2.11050

Real Academia Española: Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. <https://dle.rae.es> [26/05/2022].

Ríos, R., Peña, R., & Aguilar, M. (2016). Factores predisponentes de abandono temprano en estudiantes de Medicina. Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 25-32. https://doi.org/10.36829/63chs.v3i2.274

Ríos-Guzmán, R., Guzmán-Urizar, C., Pérez-Mazariegos, V., & Valdez-de León, H. (2020). Rendimiento académico y su relación con la funcionalidad familiar en estudiantes de Medicina. Ciencias Sociales y Humanidades, 7(2), 1-9. https://doi.org/10.36829/63chs.v7i2.962

Roux, R., & Anzures, E. (2015). Estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico de estudiantes de una escuela privada de educación media superior. Actualidades investigativas en educación, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.15517/aie.v15i1.17731

Salazar, I., & Heredia, Y. (2018). Estrategias de aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de Medicina. Educación Médica, 20(4), 256-262. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.005

Sañudo, L. (2006). La ética en la investigación educativa. Hallazgos-Producción de conocimiento, 3(6), 83-98. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1620

Trillo, F. (1985). El modelo de desamparo aprendido aplicado al análisis del rendimiento: principios conceptuales y metodológicos y recursos técnicos. Revista de investigación educativa, 3(6), 456-461. http://hdl.handle.net/11162/187698

Zimmerman, B. (1990). Self-regulating academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational Psychology Review, 2, 173-201. https://doi.org/10.1007/BF01322178

Published

2022-11-30

How to Cite

Aldana-Rabanales, K. I. (2022). Learning strategies and academic performance in students of the Facultad de Ciencias Médicas, Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC). Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(2), 7–19. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1310

Issue

Section

Artí­culos