Sociodemographic factors, quality of life profile, and academic performance in Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media, USAC, Guatemala students

Authors

  • César Leonel Montenegro Pérez https://www.efpemusac.org/
  • Ivonne Ruano Chali de Lopez https://www.efpemusac.org/
  • Ana Betsabé Ventura Pivaral https://sunenlinea.usac.edu.gt/saar/login.html

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CSH.v12i1.1893

Keywords:

Subjective well-being, mental health, psychological effects, social relationships, environment

Abstract

The quality of life affected by sociodemographic factors can impact students' academic performance. It is influenced by physical health, psychological health, social relationships, and the individual’s environment. In the multicultural setting of EFPEM, establishing this relationship is crucial to designing and implementing inclusive educational strategies that enhance students' well-being and performance. The general objective was to determine the relationship between sociodemographic factors, quality of life profile, and academic performance of EFPEM students. A mixed-methods approach was used, with a correlational scope and a concurrent transformative design. Data collection techniques included surveys and document review, using a sociodemographic questionnaire, the WHOQOL-BREF scale, and a questionnaire with open-ended questions. The population consisted of students from various teaching specializations in both weekday and weekend programs. A concurrent, non-probabilistic convenience sampling method was applied for mixed methods. Quantitative data were analyzed using JAMOVI, while qualitative data were categorized with QCAmap. The results indicate that students perceive their quality of life as moderately positive, with significant differences among the four dimensions. Sociodemographic factors such as gender, age, and socioeconomic level influence quality of life, while study schedule and ethnicity affect academic performance. A positive, low, and significant correlation was found between psychological health and academic performance. It is recommended to develop psychological help programs that meet the needs of students and promote general well-being and student success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Leonel Montenegro Pérez, https://www.efpemusac.org/

Docente e investigador de la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media (EFPEM) de la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC). Posee cierre de pensum de la Maestría en Investigación de la Facultad de Humanidades de la USAC y es Magíster en Docencia Universitaria por la Universidad Da Vinci de Guatemala. Licenciado en la Enseñanza de la Química y Biología, y Profesor de Enseñanza Media en Ciencias con especialidad en Química y Biología, egresado de la EFPEM. Cuenta con más de 20 años de experiencia docente en los niveles de educación primaria, media y superior.

Ivonne Ruano Chali de Lopez, https://www.efpemusac.org/

Actualmente se desempeña como docente del área de Biología e investigadora en la Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media de la Universidad de San Carlos de Guatemala (EFPEM-USAC). Es Licenciada en la Enseñanza de la Química y la Biología por la EFPEM-USAC. Posee una Maestría en Docencia Universitaria, obtenida con mención honorífica Magna Cum Laude en la Universidad Da Vinci de Guatemala, y cuenta con cierre de pensum en la Maestría en Investigación de la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala (FAHUSAC).

Ana Betsabé Ventura Pivaral , https://sunenlinea.usac.edu.gt/saar/login.html

Egresada de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la Universidad de San Carlos de Guatemala (USAC). Posee cierre de pensum en la Maestría en Investigación de la Facultad de Humanidades de la USAC. Ha laborado por más de 20 años en el Sistema de Ubicación y Nivelación de la misma universidad, donde actualmente se desempeña como Profesional de Evaluación Estudiantil.

References

Abril Valdez, E., Cubillas Rodríguez, M. J., Domínguez Ibáñez, S. E., Román Pérez, R., & Córdova Moreno, M. A. (2022). Rol de género y percepción de bienestar y felicidad en universitarios del noroeste de México. Nova Scientia, 14(28), 1-18. https://doi.org/10.21640/ns.v14i28.2983 DOI: https://doi.org/10.21640/ns.v14i28.2983

Apaza Zúñiga, E., Cazorla Chambi, S., Condori Carbajal, C., Arpasi Meléndez, F. R., Tumi Figueroa, I., Yana Viveros, W., & Quispe Coaquira, J. E. (2022). La Correlación de Pearson o de Spearman en caracteres físicos y textiles de la fibra de alpacas. Revista de Investigaciones Veterinarias del Perú, 33(3), e22908. https://doi.org/10.15381/rivep.v33i3.22908 DOI: https://doi.org/10.15381/rivep.v33i3.22908

Blanco Sierra, M., Murcia Arenas, M., & Rueda Torres, J. (2023). Calidad de vida y rendimiento académico en estudiantes de odontología de dos universidades de Bucaramanga. Universidad Santo Tomás. (Tesis de licenciatura). Universidad de Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/50699

Frías-Navarro, D. (2022). Apuntes de estimación de la fiabilidad de consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf

García García, J. A., Trejo García, F. de J., & Carrizales Berlanga, D. (2024). Creencias de autoeficacia, satisfacción y salud física como predictores de la calidad de vida de docentes universitarios mexicanos. Revista Iberoamericana de Psicología, 16(2), 33-42. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.16204 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.16204

García-Lirios, C. (2019). Dimensiones de la teoría del desarrollo humano. Ehquidad: La Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (11), 27-54. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672174444002

García Carvantes, H. T., & Lara-Machado, J. R. (2022). Calidad de vida y autoestima en adultos mayores de una asociación de jubilados ecuatoriana. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 17, 95–108. https://doi.org/10.37135/chk.002.17.06 DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.17.06

García-Barrera, A. E., Horta-Roa, L. F., Bautista-Roa, M. A., Ibáñez-Pinilla, E. A., & Cobo-Mejía, E. A. (2022). Calidad de vida y percepción de la salud en personas mayores con enfermedad crónica. Revista Salud Bosque, 12(1), 1-13. https://doi.org/10.18270/rsb.v12i1.3278 DOI: https://doi.org/10.18270/rsb.v12i1.3278

González Cadenas, G., Jiménez Ortiz, J. L., Flores Laguna, O. A., Frutos Nájera, D. G., & Del Valle López, J. A. (2024). Calidad de vida en estudiantes de una universidad mexicana. Unaciencia Revista de Estudios e Investigaciones, 16(31), 106-117. https://doi.org/10.35997/unaciencia.v16i31.702 DOI: https://doi.org/10.35997/unaciencia.v16i31.702

Gutiérrez-Monsalve, J. A., Garzón, J., & Segura-Cardona, A. M. (2021). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 13-24. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100013

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Kalfoss, M. H., Reidunsdatter, R. J., Klöckner, C. A., & Nilsen, M. (2021). Validation of the WHOQOL-Bref: psychometric properties and normative data for the Norwegian general population. Health and Quality of Life Outcomes, 19(1), 13. https://doi.org/10.1186/s12955-020-01656-x DOI: https://doi.org/10.1186/s12955-020-01656-x

Lemus Ramirez, E. (2022). Desafíos de la EFPEM, por el confinamiento de la pandemia Covid-19. Revista Docencia Universitaria, 3(1), 43–52. https://doi.org/10.46954/revistadusac.v3i1.38 DOI: https://doi.org/10.46954/revistadusac.v3i1.38

Luzuriaga Jaramillo, H. A., Espinosa Pinos, C. A., Haro Sarango, A. F., & Ortiz Román, H. D. (2023). Histograma y distribución normal: Shapiro-Wilk y Kolmogorov Smirnov aplicado en SPSS. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(4), 596-607. https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1242 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v4i4.1242

Medina Pardo, E. (2022). Comunicación Educativa y Rendimiento Académico: Estudiantes de Nivelación en la Universidad Técnica de Manabí. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano , 3(1), 226-240. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v3i1.51 DOI: https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v3i1.51

Moreno Sánchez, A. R. (2022). Salud y medio ambiente. Revista de La Facultad de Medicina, 65(3), 8-18. https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.3.02 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.3.02

Organización Mundial de la Salud. (2020). WHOQOL: Medición de la calidad de vida. OMS. Disponible en: https://www.who.int/tools/whoqol/whoqol-bref/docs/default-source/publishing-policies/whoqol-bref/spanish-mexican-whoqol-bref

Pascual Martínez, N., Pablos Ramírez, J. C. de, & Gómez López, Y. (2024). El dominio sobre lo cotidiano la búsqueda de la calidad de vida. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 86. https://doi.org/10.5477/cis/reis.86.55 DOI: https://doi.org/10.5477/cis/reis.86.55

Ramírez-Coronel, A. A. Malo-Larrea, A., Martínez-Suarez, P. C., Montánchez-Torres, M. L., Torracchi-Carrasco, E. &, González-León., F. M. (2021). Origen, evolución e investigaciones sobre la Calidad de Vida: Revisión Sistemática. AVFT-Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 39(8), 954-959. https://doi.org/10.5281/zenodo.454364

Regalado Chamorro, M., Baltazar Ayquipa, H., Pineda Florián, F., & Medina Gamero, A. (2023). La salud mental en los jóvenes universitarios: un desafío para las instituciones. Atención Primaria Práctica, 5(4), 100182. https://doi.org/10.1016/j.appr.2023.100182 DOI: https://doi.org/10.1016/j.appr.2023.100182

Rodríguez Núñez, N., Ferrada Quezada, D., Toffoletto, M., & Moreno Leiva, G. (2023). Factores sociodemográficos y rendimiento académico en simulación en el nivel primario de salud en estudiantes de enfermería. Investigación en Educación Médica, 12(46), 70-78. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.46.22471 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2023.46.22471

Saéz Abello, G. A., Ariza Viviescas, A. M., Laurin, L. L., & Pupo Sfeir, L. E. (2024). Calidad de vida y el rendimiento académico en jóvenes estudiantes de Caldas, Colombia: Estudio piloto. Revista Andina de Educación, 7(1), 000718. https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.8 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2023.7.1.8

Sandoval Cifuentes, Á. A., Cardona Ortiz, G. A., & Villarreal Ángeles, M. A. (2025). Percepción de salud de los estudiantes de pregrado de la Universidad del Tolima, usuarios del gimnasio en relación con su nivel de actividad física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (p.2). https://revistaretos.org/index.php/retos/article/view/109396 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v62.109396

Torres Moreira, J. E., & Alchundia Mendoza, M. N. (2024). La inteligencia emocional y la motivación en estudiantes de Educación Superior: Revisión sistemática. Ciencia y Educación, 5(11), 33-51. https://doi.org/10.5281/zenodo.14061042

Vázquez-Díaz, Mónica. (2022). Improving patients’ quality of life: a new challenge for clinical practice. Farmacia Hospitalaria, 46(2), 47-48. https://www.revistafarmaciahospitalaria.es/es-improving-patients-quality-life-new-articulo-S1130634323001599

Viramontes Anaya, E. (2024). Análisis cualitativo en la investigación. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 15, e2074, 8-16. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v15i0.2074 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v15i0.2074

Published

2025-06-12

How to Cite

Montenegro Pérez, C. L., Ruano Chali de Lopez, I., & Ventura Pivaral , A. B. (2025). Sociodemographic factors, quality of life profile, and academic performance in Escuela de Formación de Profesores de Enseñanza Media, USAC, Guatemala students. Ciencias Sociales Y Humanidades, 12(1). https://doi.org/10.36829/63CSH.v12i1.1893

Issue

Section

Artí­culos