Guatemalan music in the first national films. An initial account of performers and composers (1949-1976)

Authors

  • Edgar Barillas Escuela de Historia

Keywords:

cinema, songs, musical pieces, marimba

Abstract

In this paper there is an enumeration of the participation of Guatemalans performers and composers in feature films that were made from the first Mexican Guatemalan coproduction Cuatro vidas up to the film La muerte también cabalga released in 1976. Strict chronological order is not followed but the structure of the analysis is based on the filmmakers and / or producers of the films.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edgar Barillas, Escuela de Historia

Investigador Titular del Instituto de Investigaciones Históricas, Antropológicas y Arqueológicas de la Escuela de Historia, Universidad de San Carlos de Guatemala. Doctorando en Arquitectura, especialidad Patrimonio, Maestro en Restauración de Monumentos con Especialidad en Bienes Inmuebles y Centro Históricos y Licenciado en Historia.

References

Barillas, E. (2009). El Cristo de Esquipulas a través del visor de la cámara: Aproximación a la antropología visual de la geografía sagrada del culto al Cristo Negro en Centroamérica, por UNAMUSAC,1955-2009. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Historia, Instituto de Investigaciones Históricas, Antropológicas y Arqueológicas.

Bedoya, R. (febrero de 1999). Amauta Films, la industria que no fue. En A. Paranaguá (Ed.). Archivos de la filmoteca, 2(31), 107-121.

Cardenal, E. (1997). Antología (2a. ed.). San José, Costa Rica: Educa.

Contreras, E. (2012). Sivestre Revueltas en escena y en pantalla; La música de Silvestre Revueltas para el cine y la escena. México, D. F.: Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Copland, A. (1998). Cómo escuchar la música. México: Fondo de Cultura Económica.

Facio, S. (2002). Leyendo fotos. Buenos Aires, Argentina: La Azotea.

Miquel, Á. (2005). Disolvencias. Literatura, cine y radio en México (1900-1950). México, D.F. Fondo

de Cultura Económica.

Nervo, A. (1997). La amada inmóvil. [versión digital]. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de http://bibliotecadigital.ilce.edu. mx/sites/fondo2000/vol2/27/htm/libro23. htm

Newman, K. (2009). Diálogo clave: Aún no han oído nada, El cantante de Jazz/El cantor de jazz. En Ch. Fujiwara (Ed.), L. García (Trad.) Momentos clave: cien años de cine (Colección Momentos Clave). Barcelona, España: Blume

Palmieri, J. (18 de mayo de 2014). Recuperado de http://jorgepalmieri.com/2014/05/18/adios-de-ellujo-de-mexico/

Sauguet, H. (1963). El músico y el cine. En J. Vasal (Ed.), M. Rodriguez (Trad.), Cine y personalidad. Madrid, España: Ediciones Rialp.

Published

2015-07-01

How to Cite

Barillas, E. (2015). Guatemalan music in the first national films. An initial account of performers and composers (1949-1976). Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(1), 31–42. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/63

Issue

Section

Artí­culos