Phenomenological aspects of the traditional Guatemalan son

Authors

  • Igor de Gandarias Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala

Keywords:

Mayan culture, folk music, music analysis, folk instruments, oral tradition

Abstract

Under a phenomenological approach, this article presents a brief sample from the vast and little known wealth of constructive musical resources current in traditional Guatemalan sones, those orally transmitted by past generations, mainly within familiar surroundings with a story that, in some of them, starts from pre-Columbian times and extends to the present. This wealth lies in the varying magnitude and continuous reworking of local (Indian) and external (African European and Arabic) elements that participate in them. Some of these elements are illustrated with excerpts taken from the repertory showing rhythmic, tonal, melodic and textural features that characterize the traditional son.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Igor de Gandarias, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala

Doctor en Musicologí­a, Universidad Católica Washington. Compositor. Investigador y docente en el Instituto de Investigaciones Humaní­sticas y el Departamento de Arte de la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Autor de diversos estudios sobre la música de Guatemala.

References

Aretz, I. (1977). Qué es la etnomúsica. Venezuela: Instituto Interamericano de Etnomusicología y Folklore.

Casares, R., López-Caló, J., & Fernández, I. (Eds). (2002). Son. En Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (T.9, 1145-1147). Madrid: Sociedad General de Autores y Editores.

Castillo, J. (1981). La Música maya quiché: región de Guatemala. Guatemala: Piedra Santa.

Clayton, M. (1996). Free rhythm: Ethnomusicology and the study of music without metre. Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 59(2), 323–332.

Collaer, P. (1959). Caribean and Mayan music. En G. Dienes & D. Nyári (Eds.), Studia Memoriae Belae Bartók Sacra (3rd. ed., pp. 123-140). Budapest: Hungarian Recuperado de https://archive.org/stream/stdiamemoriaebel000107mbp#page/n5/mode/2up

Cucul C., F. (Chirimía), & Cucul X, F. (Tamborón). (1992). Son del baile de Cortés. En A. Gómez (Ed.), A. Arrivillaga & B. Sosa (registro sonoro), Música tradicional Q’ueqchi’ de Alta Verapaz (LP). Guatemala: Instituto Guatemalteco de Turismo, Consejo Regional de Desarrollo Urbano y Rural II, Discos de Centroamérica.

Chenowet, V. (1964). The Marimbas of Guatemala. Kentucky: The University of Kentucky.

de Gandarias, I. (2014a). El son guatemalteco tradicional. Caracterización, tipos y distribución étnico-geográfica (Inf-2014-16). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación.

de Gandarias, I. (2014b). Sones guatemaltecos. En D. Horn, H. Feldman, C. Mona-Lynn, P. Narbona & H. Malcomson (Eds.). Bloomsbury Encyclopedia of Popular Music of the World. Genres: Caribbean and Latin America (Vol. 9, pp. 805-809). London: Bloomsbury Academic.

Fernández, D. (2014). Son del Baile de la Culebra (fragmento). En I. de Gandarias (Edición y notas), El son guatemalteco tradicional [CD-2014-07]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación.

García, C. R. (Recopilador). (2 agosto, 2007). Danza de Toritos. San Pedro Necta, Huehuetenango. 2 Vol. [Casete inédito]. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.

Gómez, F. (Flauta de carrizo) y Gómez, S. (Tun). (2014). Son de la Danza de los Güegüechos. En I. de Gandarias (Edición y notas), El son guatemalteco tradicional [CD-2014-07]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación.

Juárez, J. M. (1978). Una experiencia etnomusicológica. La Tradición Popular, 16.

Lara, C., García, C., Déleon, O., Anleu, E. & Arrivillaga, A. (1983). Historia, Etnografía y Aplicaciones del Baile de Torito. En La Tradición Popular, 44-45.

Navarrete, S. (2005). Maya Achí Marimba Music in Guatemala. Philadelphia: Temple University Press.

O’Brien, L. (1980). Guatemala: II Folk music. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. S. Stanley (Ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians (Vol.7, pp. 776-780). London: MacMillan.

O’Brien, L. (1982). Marimbas of Guatemala: The African Connection. The World of Music, 25(2), 99-104.

Paret-Limardo, L. (1962). Folklore musical de Guatemala. Guatemala: Tipografía Nacional.

Sapper, C. (2006). Música tradicional de las tribus indias de Mesoamérica Septentrional. En M. Stöckli (Trad.). Tradiciones de Guatemala, 66, 101-111.

Stöckli, M. (2005). Karl Sapper (1866-1945) y la música. Un ejercicio en la interpretación de un documento

etnomusicológico histórico. Tradiciones de Guatemala, 63, 79-91.

Stöckli, M. (2008). Acerca de las grabaciones hechas por Franz Termer en Santa Eulalia, Huehuetenango,

y su transcripción por Wilhelm Heinitz. En A. Arrivillaga y M. Stöckli (Eds.), Senderos, Revista de Etnomusicología, 1, 121-133.

Stöckli, M. (2014). Formas de “ritmo libre” en la música y la danza indígenas de Guatemala: Del presente al pasado. En F. Zalaquett, M. Nájera & L. Sotelo (Eds.), Entramados sonoros de tradición mesoamericana, Identidades, imágenes y contextos (pp.179- 185). México: Universidad Autónoma

de México. Recuperado de: http://www.academia.edu/9178209/Aerofonos_mayas_prehispanicos_con_mecanismo_acustico_poco_conocido/

Stöckli, M. y Arrivillaga, A. (2006). Las transcripciones musicales del Baile Drama del Rabinal Achí. Tradiciones de Guatemala. Etnomusicología en Guatemala, 66, 149-167.

Tzi, M. [Manuel] (marimba de acero), & Tzi, M. [Mateo] (Guitarra). (1992). Son del baile del Mico. En Música tradicional Q’ueqchi’ de Alta Verapaz (LP). A. Gómez (Ed.), A. Arrivillaga & B. Sosa (registro sonoro). Guatemala: Instituto Guatemalteco de Turismo, Consejo Regional de Desarrollo Urbano y Rural II, Discos de Centroamérica.

Vásquez, J. (Tiple), Rodríguez, F. (Centro) y Xitumul, C. (Bajo). Marimba Reina Chicaj. Son Chiapaneca. En I. de Gandarias (Edición y notas), El son guatemalteco tradicional [CD-2014-07]. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación.

Yurchenco, H. (Ed.). (1978). Music of the Maya-Quiches of Guatemala. The Rabinal Achi and Baile de las Canastas [Notas de disco]. Estados Unidos: Ethnic Folkways Records FE 4226.

Published

2015-07-01

How to Cite

de Gandarias, I. (2015). Phenomenological aspects of the traditional Guatemalan son. Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(1), 9–18. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/60

Issue

Section

Artí­culos