Methodological alternatives in higher education: new information and communication technologies in the dissemination of research

Authors

  • Guisela López

Keywords:

methodological alternatives, higher education, information and communication technologies , research, dissemination of knowledge

Abstract

This research aims to strengthen the development of research in higher education using alternative methodologies that contribute to increase the quality and reach of the research program in the San Carlos University of Guatemala (Usac). The information and communication technologies (ICT ) facilitate the access to information while enabling the dissemination of research results. It integrates the knowledge produced in the academia to improve the quality of lives of Guatemalans. The electronic publications are the ideal medium to reach out broadly and quickly while optimizing the server space. In addition, (ICTs generate low-cost options and contributes to the optimization of institutional resources, which are many times scarce in universities. However, the application of (ICT requires certain conditions for its application. These technologies have digital, cultural, inter-generational, and gender-based requirements that should be examined careful and document experiences illustrating these possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guisela López

Académica, investigadora y docente. Doctora por la Universidad Internacional de Andalucía. Licenciada en Ciencias de la Comunicación y Especialista en Estudios de Género por la Universidad Nacional Autónoma de México y Fundación Guatemala. Coordinadora del Proyecto de Investigación “Las TIC en el sistema de información y comunicación de la USAC: Una lectura en clave de género” con la Dirección General de Investigación y el Instituto Universitario de la Mujer de la Universidad de San Carlos de Guatemala USAC.

References

Aznar, I., Cáceres, M. P., & Hinojo, F. J. (2005). El impacto de las TICs en la sociedad del milenio: Nuevas exigencias de los sistemas educativos ante la “Alfabetización tecnológica”. Etic@ net, 2(4), 177 – 190. Recuperado de http://www.ugr. es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero4/Articulos/Formateados/ELIMPACTO.pdf

Brunner, J. (2000). Educación: escenarios de futuro. Nuevas tecnologías y sociedad de la transformación”. Documento n.º 16, PREAL (Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe). Recuperado dehttp://200.6.99.248/~bru487cl/files/PREAL_doc. pdf

Brunner, J. (2003). La educación al encuentro de las nuevas tecnologías. En J. J. Brunner & J. C. Tedesco (Eds.). Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación (Cap. 1, pp. 15-67). Buenos Aires, Argentina: UPE UNESCO, Septiembre Grupo Editor. Recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0014/001423/142329so.pdf

Busquet, J., & Uribe, A. C. (2011). El uso de las TICs y la Brecha Digital entre adultos y adolescentes. Primer avance de resultados. Presentado en el Congreso Educación mediática y competencia digital. La cultura de la participación. Segovia.Recuperado de http://www.educacionmediatica.es/ comunicaciones/Eje%204/Jordi%20BUSQUETy%20Ana%20Cinthya%20URIBE.pdf

Corredor, A., & Sandino, M. (Noviembre, 2009). Las tic’s como herramienta de investigación científica. Gondola,4(1), pp. 25-29. Recuperado de http:// comunidad.udistrital.edu.co/geaf/files/2012/09/ 2009Vol4No1-007.pdf

Caridad, M., & Ayuso, M. D. (2012). Situación de la brecha digital de género y medidas de inclusión en España. Investigación Bibliotecológica, 25(55). Recuperado de http://www. scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2011000300009&lng=es&tlng=es.

Díaz, J., Pérez, A., & Florido, R. (2011). Impacto de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) para disminuir la brecha digital en la sociedad actual. Cultivos Tropicales, 32(1), pp. 81-90. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ctr/ v32n1/ctr09111.pdf

Galán, M. (2013). Las TIC y su importancia en la investigación. Recuperado de http://manuelgalan. blogspot.com/2013/07/las-tic-y-su-importanciaen-la.html

Gil-Juárez, A., Vitores, A., Feliu, J. y Vall-llovera, M. (2011). Brecha digital de género: una revisión y una propuesta. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(2), pp. 25-53. Recuperado de http://campus. usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/ article/view/8272/8291

Gutiérrez, J. H. (2003). Las nuevas tecnologías y el desafío de la educación. En J. J. Brunner & J. C. Tedesco (Eds.). Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación (Cap. 3, pp. 87-100). Buenos Aires, Argentina: UPE UNESCO, Septiembre Grupo Editor. Recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0014/001423/142329so.pdf

Parra, E. (2010). Las redes sociales de Internet: También dentro de los hábitos de los estudiantes universitarios. Anagramas: Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 9(, (17), pp. 107-116. Recuperado de http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/469/422

Sánchez, E. (24-26 de octubre 2012). Las TIC como medio de investigación y evaluación en un estudio sobre estilos de vida. II Congreso Internacional sobre Evaluación por competencias mediante erúbricas Universidad de Málaga. Recuperado de http://gtea.uma.es/congresos/CDROM/comunicaciones/carpeta1/Comunicacion_SanchezVega_Elena-1.pdf

Domingo, A. (2005). TIC, internet, innovación y cambio educativo: Estudio de casos. Recuperado de http://www.uoc.edu/in3/dt/esp/domingo0605.pdf.

Published

2016-11-28

How to Cite

López, G. (2016). Methodological alternatives in higher education: new information and communication technologies in the dissemination of research. Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(2), 33–42. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/275

Issue

Section

Artí­culos