The multiples faces of the city in films: urban image and social representations of the Nueva Guatemala de la Asunción, 1928-1978

Authors

  • Edgar Barillas

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CHS.v3i1.208

Keywords:

Guatemalan cinema, guatemalan films, imaginary, Guatemala City, mass culture, modernity

Abstract

The cinema has collected images of the city from the moment of its creation and has continued until today. This paper presents a journey through the images of Guatemala City; the “Nueva Guatemala de la Asunción”, in the Guatemalan film is made. The study period is from 1928 -year of the oldest records are kept national- cinema until 1978 -in feature film production as a result than the intern armed conflict is interrupted. Half a century in which it seeks not only inventory the filmed record of the sites but to approach social representations of filmmakers trying to show “his” city. To achieve briefly review how the city has been reflected in the cinema and then move to an approach to the city at the time of modernization, within the framework of the development of mass culture. However, it is reviewing films as historical documents the fundamental part of this work, in search of the transformations of the urban image and, in parallel, to examine the social representations of the city in the filmmakers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edgar Barillas

Investigador titular del Instituto de Investigaciones Historicas, Antropologicas y Arqueologicas de la Escuela de Historia, Universidad de San Carlos de Guatemala. Doctorando en arquitectura, especialidad patrimonio, maestro en restauracion de monumentos con especialidad en bienes inmuebles y centro historicos y licenciado en historia.

References

Abularach, S., (Productor), & Baviera, J. (Director). (1952). Caribeña [Película]. Guatemala-México: Productora Centroamericana. Acuña, V. H. (2000). Los cambios culturales (1821 - 1910). En V. H. Acuña & M. Herrera (Coord.), Historia del istmo centroamericano (Vol.2, cap.14, pp. 359-375). San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana.

Agrasánchez, R. (Productor), & Lanuza, R. (Director). (1978). Candelaria [Película]. Guatemala-México: Cinematográfica Tikal. Aguirre, E. (2004). Representaciones sociales y análisis del comportamiento social. En E. Aguirre & J. Yañez (Eds.), Diálogos: Discusiones en la Psicología contemporánea (Colección Debates en Psicología, No. 3, pp. 11-26). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http:// www.bdigital.unal.edu.co/1297/3/02CAPI01.pdf

Andreu, G, Fleischman, E., & Serra, A.(Productores); Andreu, G. (Director). (1950). El Sombrerón [Película]. Guatemala: Guatemala Films.

Anónimo. “En Cuba el cine busca al público.” Cine Cubano (ICAIC), 1998.

Aranguren R., Carmen. “Escuela, ciudad y sociedad. Lecturas desde la complejidad.” Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales (Universidad de Los Andes), no. 12 (enero-diciembre 2007): 83-92.

Argueta, L. (Productor y director). (1994). El silencio de Neto [Película]. Guatemala: Good Morning Films.

Barillas, E. (2014). 51 películas filmadas en Guatemala y una que no. Apuntes para una cartografía de los lugares filmados en Guatemala. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Historia, Instituto de Investigaciones Históricas, Antropológicas y Arqueológicas. Recuperado de https://www.academia.edu/7933043/51

Brooks, O. J. (Productor), & Giaccardi, J. (Director). (1949). Cuatro vidas [Película]. Guatemala: Guatemala Films. Cabiedes, R. M. (Directora). (1951). Guatemala, pasado y presente, 1945-1951 [Película]. Guatemala-México: Gobierno de Guatemala.

Catalán, M. A. (Productor), & Baviera, J. (Director). (1955). El Cristo Negro [Película]. Guatemala-México: Istmania Films. Estrella, Ulises (1990) Comunicación personal.

Edgar Barillas Jones, J. B. (Ed.). (1932). Guatemala: La Suiza tropical. La Habana, Cuba: Pan American Publicity.

Lanuza, R. (Productor y director). (1957). Una corona para mi madre. [Película]. Guatemala: El Cine Club Experimental. Martínez, C. (2010). La Ciudad de México que el cine nos dejó. México: Océano.

Muñoz, R. H. (Director). (1965). Dios existe [Película]. Guatemala: Tacaná Films.

Quiñonez, José (1929). Directorio General de la República de Guatemala, Guatemala: Tipografía Nacional. Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española. 2014. http://dle.rae.es/?w=representaci%C3%B3n&m=form&o=h (accessed Agosto 15, 2015).

Sandoval, L. (1992). Semántica guatemalense o diccionario de Guatemaltequismos (2 vols.). Guatemala: Tipografía Nacional.

Serra, A. (Productor), & Del Llano, C. (Director). (1968). Los domingos pasarán [Película]. Guatemala: Serra Sono Films.

Tuñón, J. (2003). El espacio del desamparo. La Ciudad de México en el cine institucional de la edad de oro y en Los olvidados de Luis Buñuel. Iberoamericana, 3(11), 29-144.

Zeceña, D. M. (Productor), & Behar, S. (Director). (1965). Solo de noche vienes [Película]. Guatemala-México: Panamerican Films. Zeceña, D. M. (Productor y director). (1972). Derecho de asilo [Película]. Guatemala-México: Panamerican Films.

Published

2016-06-28

How to Cite

Barillas, E. (2016). The multiples faces of the city in films: urban image and social representations of the Nueva Guatemala de la Asunción, 1928-1978. Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(1), 47–67. https://doi.org/10.36829/63CHS.v3i1.208

Issue

Section

Artí­culos