The multiples faces of the city in films: urban image and social representations of the Nueva Guatemala de la Asunción, 1928-1978
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CHS.v3i1.208Keywords:
Guatemalan cinema, guatemalan films, imaginary, Guatemala City, mass culture, modernityAbstract
The cinema has collected images of the city from the moment of its creation and has continued until today. This paper presents a journey through the images of Guatemala City; the “Nueva Guatemala de la Asunción”, in the Guatemalan film is made. The study period is from 1928 -year of the oldest records are kept national- cinema until 1978 -in feature film production as a result than the intern armed conflict is interrupted. Half a century in which it seeks not only inventory the filmed record of the sites but to approach social representations of filmmakers trying to show “his” city. To achieve briefly review how the city has been reflected in the cinema and then move to an approach to the city at the time of modernization, within the framework of the development of mass culture. However, it is reviewing films as historical documents the fundamental part of this work, in search of the transformations of the urban image and, in parallel, to examine the social representations of the city in the filmmakers.
Downloads
References
Abularach, S., (Productor), & Baviera, J. (Director). (1952). Caribeña [Película]. Guatemala-México: Productora Centroamericana. Acuña, V. H. (2000). Los cambios culturales (1821 - 1910). En V. H. Acuña & M. Herrera (Coord.), Historia del istmo centroamericano (Vol.2, cap.14, pp. 359-375). San José, Costa Rica: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana.
Agrasánchez, R. (Productor), & Lanuza, R. (Director). (1978). Candelaria [Película]. Guatemala-México: Cinematográfica Tikal. Aguirre, E. (2004). Representaciones sociales y análisis del comportamiento social. En E. Aguirre & J. Yañez (Eds.), Diálogos: Discusiones en la Psicología contemporánea (Colección Debates en Psicología, No. 3, pp. 11-26). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http:// www.bdigital.unal.edu.co/1297/3/02CAPI01.pdf
Andreu, G, Fleischman, E., & Serra, A.(Productores); Andreu, G. (Director). (1950). El Sombrerón [Película]. Guatemala: Guatemala Films.
Anónimo. “En Cuba el cine busca al público.” Cine Cubano (ICAIC), 1998.
Aranguren R., Carmen. “Escuela, ciudad y sociedad. Lecturas desde la complejidad.” Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales (Universidad de Los Andes), no. 12 (enero-diciembre 2007): 83-92.
Argueta, L. (Productor y director). (1994). El silencio de Neto [Película]. Guatemala: Good Morning Films.
Barillas, E. (2014). 51 películas filmadas en Guatemala y una que no. Apuntes para una cartografía de los lugares filmados en Guatemala. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Historia, Instituto de Investigaciones Históricas, Antropológicas y Arqueológicas. Recuperado de https://www.academia.edu/7933043/51
Brooks, O. J. (Productor), & Giaccardi, J. (Director). (1949). Cuatro vidas [Película]. Guatemala: Guatemala Films. Cabiedes, R. M. (Directora). (1951). Guatemala, pasado y presente, 1945-1951 [Película]. Guatemala-México: Gobierno de Guatemala.
Catalán, M. A. (Productor), & Baviera, J. (Director). (1955). El Cristo Negro [Película]. Guatemala-México: Istmania Films. Estrella, Ulises (1990) Comunicación personal.
Edgar Barillas Jones, J. B. (Ed.). (1932). Guatemala: La Suiza tropical. La Habana, Cuba: Pan American Publicity.
Lanuza, R. (Productor y director). (1957). Una corona para mi madre. [Película]. Guatemala: El Cine Club Experimental. Martínez, C. (2010). La Ciudad de México que el cine nos dejó. México: Océano.
Muñoz, R. H. (Director). (1965). Dios existe [Película]. Guatemala: Tacaná Films.
Quiñonez, José (1929). Directorio General de la República de Guatemala, Guatemala: Tipografía Nacional. Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. Real Academia Española; Asociación de Academias de la Lengua Española. 2014. http://dle.rae.es/?w=representaci%C3%B3n&m=form&o=h (accessed Agosto 15, 2015).
Sandoval, L. (1992). Semántica guatemalense o diccionario de Guatemaltequismos (2 vols.). Guatemala: Tipografía Nacional.
Serra, A. (Productor), & Del Llano, C. (Director). (1968). Los domingos pasarán [Película]. Guatemala: Serra Sono Films.
Tuñón, J. (2003). El espacio del desamparo. La Ciudad de México en el cine institucional de la edad de oro y en Los olvidados de Luis Buñuel. Iberoamericana, 3(11), 29-144.
Zeceña, D. M. (Productor), & Behar, S. (Director). (1965). Solo de noche vienes [Película]. Guatemala-México: Panamerican Films. Zeceña, D. M. (Productor y director). (1972). Derecho de asilo [Película]. Guatemala-México: Panamerican Films.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Edgar Barillas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.