The Cofradía, Its Institutional Organization and Political Dimension: The Case of San Sebastián Retalhuleu, Guatemala

Authors

  • Hugo Fidel Sacor Quiche

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CSH.v11i2.1682

Keywords:

Indigenous institutionality, popular religiosity, local power, traditional authority, cultural heritage

Abstract

This article analyzes the role of cofradías as both religious and social institutions within the colonial Guatemalan context. It highlights their centrality in Indigenous and mestizo communal life, functioning not only as spaces of devotion but also as mechanisms of social, political, and economic organization. The study explores how cofradías became embedded in the colonial system as intermediaries between ecclesiastical and civil authorities and local communities. Although subject to clerical and state control, they maintained a degree of autonomy and institutional continuity over time, adapting to political and religious transformations, including the Bourbon Reforms and the post-independence period. The article argues that these organizations operated according to their own internal logic, articulating popular religiosity with localized forms of power. His organization delegates and sanctions through a council of stewards that he elects and appoints annually in the community. Their structure delegated authority and enforced decisions through a council of stewards (mayordomos), elected and appointed annually by the community. The analysis underscores the importance of studying cofradías as expressions of alternative institutionality, which enabled subaltern groups to negotiate their position within the colonial and postcolonial order. Far from being archaic remnants, cofradías are shown to have been dynamic spaces for the construction of citizenship and political agency. Their historical complexity and adaptability reveal their enduring relevance in the configuration of power relations in Guatemala.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Fidel Sacor Quiche

Licenciado en Historia por la Escuela de Historia de la Universidad de San Carlos de Guatemala, cuenta además con un Diplomado en Pueblos Indígenas y Convenio 169 por el Instituto Nacional de Administración Pública (Guatemala) y un Diplomado en Diversidad Cultural por el Instituto Nacional de Antropología e Historia (México). Su trayectoria académica y profesional se ha centrado en la etnohistoria mesoamericana, los estudios sobre pueblos indígenas y la investigación del patrimonio cultural. Entre sus principales aportaciones se encuentran Rabinal Achí o Danza del Tun (USAC, DIGI), proyecto pionero que ofreció la primera traducción directa del k’iche’ al español de este drama, con posteriores ediciones y amplia difusión académica; Relatos quichés (USAC–CEFOL), recopilación de tradición oral y Los Pipiles (Ministerio de Cultura y Deportes).

References

Carmack, R. M. (1979). Historia social de los quichés. José de Pineda Ibarra, Ministerio de Educación.

Cifuentes Medina, E. (1982). La Reforma Liberal y la acumulación originaria de capital [Tesis de grado, Universidad de San Carlos de Guatemala].

Cortés y Larraz, P. (1958) Descripción geográfico-moral de la diócesis de Goathemala. Sociedad de Geografía e Historia

Estrada Monroy, A. (1973). Datos para la historia de la Iglesia en Guatemala (Vol. 26). Sociedad de Geografía e Historia de Guatemala.

García Añoveros, J. M. (1980). Situación de la Diócesis de Guatemala a finales del siglo XVIII [Tesis de grado no publicada]. Universidad de San Carlos, Escuela de Historia.

García Laguardia, J. M. (2002). Breve historia constitucional de Guatemala. Ministerio de Cultura y Deportes

Guerra Borges, A. (1977). Realizaciones económicas del Gobierno de Justo Rufino Barrios. Revista Alero, 51.

Instituto Geográfico Nacional. (2000). Diccionario Geográfico de Guatemala. IGN

Juarros, D. (1981). Compendio de la Historia del Reino de Guatemala, 1500-1800 (Vol. 1). Editorial Piedra Santa.

Juarros, D. (1999). Compendio de la Historia del Reino de Guatemala, 1500-1800 (Vol. 2). Editorial Piedra Santa.

Konetzke, R. (1971). América Latina: La época colonial (II). Siglo Veintiuno.

Lutz, C. H. (1982). Historia sociodemográfica de Santiago de Guatemala, 1541-1773 (Vol. 2). Centro de Investigaciones Regionales de Mesoamérica.

MacLeod, M. J. (1980). Historia socioeconómica de la América Central española, 1520-1720. Piedrasanta

Macleod, M. J. & Rojas Lima, F. (1987). Relaciones étnicas y la sociedad indígena en la provincia de Guatemala, ca. 1620-ca. 1800. José de Pineda Ibarra

Pardo, J. J. (1935). Boletín del Archivo General del Gobierno (Vol. 2, Núm. 3). Tipografía Nacional.

Pavia, F. (1996). Matrícula de los tributos de Moctezuma. Inédito

Piedrasanta González, G. A. (1991). Aproximación al estudio etnosiquiátrico en Guatemala: El caso de San Sebastián, Retalhuleu [Tesis de grado, Universidad de San Carlos].

Poulantzas, N. (1973). Poder político y clases sociales en el estado capitalista. Siglo XXI.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2010). Guatemala: Hacia un Estado para el desarrollo humano Informe Nacional de Desarrollo Humano 2009-2010. Magna Terra Editores.

Rodas Estrada, J. H., & Hernández Méndez, R. E. (2003). Los pueblos y la realidad colonial (siglos XVI-XVIII). Estudios, 31, 81-129.

Rodas Nuñez, I. & Esquit, E. (1997). Elite ladina-vanguardia indígena: De la intolerancia a la violencia. Universidad de San Carlos de Guatemala.

Rojas Lima, F. (1986). La cofradía indígena, reducto cultural de los mayas de Guatemala. En M. Riera Dorado & A. Ciudad Ruiz (Eds.), Los mayas de los tiempos tardíos (pp. 253-282). Sociedad Española de Estudios Mayas.

Rubio Sánchez, M. (1958). El Cacao. Anales de la Sociedad de Geografía e Historia, 31, 81-129.

Sacor, H. F. (1984). La producción y comercialización del cacao en el Reino de Guatemala: 1524-1765 [Tesis de grado, Universidad de San Carlos de Guatemala].

Serra, R. (1970). Bocetos históricos de Retalhuleu. Tipografía Nacional.

Solano y Pérez-Lila, F. d. (1977) Tierra y sociedad en el Reino de Guatemala. Editorial Universitaria.

Van Oss, A. (1984). Pueblos y parroquias en Suchitepéquez colonial, 5(7), 161-179. Mesoaméricana.

Victoria, J. G. (1986). Pintura y sociedad en Nueva España: Siglo XVI. Universidad Nacional Autónoma de México.

Weber, M. (1978). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica

Archivo General de Centroamérica, AGCA

AGCA, Signatura A 3.6, Legajo 122, Expediente 2264, Folios, 9 y 10.

AGCA, Signatura A 3.6, Legajo. 2748, Expediente 39, Folio 546.

AGCA, Signatura A 1.10.3, Legajo 4048, Expediente 31340.

Published

2025-08-29

How to Cite

Sacor Quiche, H. F. (2025). The Cofradía, Its Institutional Organization and Political Dimension: The Case of San Sebastián Retalhuleu, Guatemala. Ciencias Sociales Y Humanidades, 11(2). https://doi.org/10.36829/63CSH.v11i2.1682

Issue

Section

Artí­culos