Pandemic and education at home: Reproduction of inequities in the learning of primary school students in Petén, Guatemala

Authors

  • Amilcar Rolando Corzo-Márquez
  • Rolando Chayax Molina
  • José Joel López
  • Sherly Pérez
  • Paola Cristabel Reiche

Keywords:

Home study, covid 19, primary education, digital divide, poverty

Abstract

During the covid-19 pandemic in Guatemala, face-to-face classes were suspended for almost two years, which is why school education was developed remotely from homes. The process of accompanying families to student learning at home during the covid-19 pandemic was studied. The purpose of the research was to determine whether learning opportunities at home manifested themselves differentially depending on the location in the socioeconomic structure and therefore reflected inequities in education. The study, with a quantitative and observational approach, was carried out in the first semester of 2022. A sample of 438 households that had primary school students during the pandemic in communities of five municipalities in the department of Petén in Guatemala was used. The study found that the conditions under which they have been learning during the pandemic at home do not contribute to guaranteeing effective learning. It was determined that there are significant differences (p < .05) in learning opportunities in households depending on whether they are poor or not. In addition, the support they have received to continue their learning at home is significantly associated with the cultural and economic capital that is manifested at home. The pandemic has only highlighted in homes the reproduction of the inequities that the school manifests in the sense of what Bourdieu affirms. Structural changes are necessary to reverse these inequities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amilcar Rolando Corzo-Márquez

Es Licenciado en Pedagogía y Ciencias de la Educación y Licenciado en Arqueología por la Universidad de San Carlos de Guatemala, tiene una Maestría en Medición, Evaluación e Investigación Educativa por la Universidad Del Valle de Guatemala y Doctorado en Administración por la Universidad Autónoma de Guadalajara, México. Es profesor titular e investigador del Centro Universitario de Petén y Coordinador del Departamento de Investigaciones de dicho Centro.  Sus publicaciones están vinculadas con la educación, socioeconomía y uso y manejo tradicional de recursos naturales.

Rolando Chayax Molina

Es Profesor de Enseñanza Media en Pedagogía y Ciencias de la Educación, Licenciado en Educación Ambiental y tiene Maestría en Educación con Orientación en Medio Ambiente, todas del Centro Universitario de Petén de la Universidad de San Carlos. Es profesor titular III en el Centro Universitario de  Petén, de la Universidad de San Carlos.

José Joel López

Es Licenciado en Educación Ambiental, tiene un Post grado en Formación de Formadores, otro Postgrado en Políticas Educativas, Postgrado en Educación Virtual para el Nivel Superior y  Maestría en Desarrollo Humano. Profesor Interino en Centro Universitario de Petén.

Sherly Pérez

Profesora de Enseñanza Media en Pedagogía con Orientación en Medio Ambiente y estudiante en proceso de titulación de la Licenciatura en Educación Ambiental del Centro Universitario de Petén de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Paola Cristabel Reiche

Es Maestra de Educación Preprimaria con Orientación Bilingüe, Técnica en Trabajo Social y Profesora de Enseñanza Media. Actualmente es estudiante en proceso de titulación de la Licenciatura en Pedagogía y Ciencias de la Educación del Centro Universitario de Petén de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

References

Anta, J. L. (2020). Acontecimiento y control social. El régimen de confinamiento durante el Covid-19. Perifèria, Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 25(2), 216-226, https://doi.org/10.5565/rev/periferia.745

Banco Mundial. (2022). Dos años después: salvando una generación. Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento/Grupo Banco Mundial.

Bavel, J. J. V., Baicker, K., Boggio, P. S., Capraro, V., Cichocka, A., Cikara, M., Crockett, M. J., Crum, A. J., Douglas, K. M., Druckman, J. N., Drury, J., Dube, O., Ellemers, N., Finkel, E. J., Fowler, J. H., Gelfand, M., Han, S., Haslam, S. A., Jetten, J., Kitayama, S., … Willer, R. (2020). Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature human behaviour, 4(5), 460-471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z

Bernstein, B. (1990). Poder educación y conciencia. Sociología de la transmisión cultural.

El Roure.

Boltvinik, J., & Damián, A. (2020). Medición de la pobreza de México: análisis crítico comparativo de los diferentes métodos aplicados. Recomendaciones de buenas prácticas para la medición de la pobreza en México y América Latina. Comisión Económica para América Latina. https://hdl.handle.net/11362/45555

Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970). La Reproducción. Minuit.

Bordieu, P., & Pásseron J. (1973). Los estudiantes y la cultura. Labor.

Cervantes-González, E., & Hernández López, M. S. (2020). El emprendimiento de padres de familia con la modalidad de clases en línea durante la pandemia del COVID-19. Emprennova, 1(2), 86-112.

Cervini, R. (2010). El efecto escuela en la educación primaria y secundaria: El caso de Argentina. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 8(1), 7-25. https://doi.org/10.15366/reice2010.8.1.001

Cervini, R., Dari, N., y Quiroz, S. (2016). Estructura familiar, tamaño de familia y el rendimiento en matemática y lectura: análisis comparativo entre países en América Latina. Perfiles Educativos, 38 (151), 12-31.

https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54884

Cucinotta, D. & Vaneli, M. (2020). WHO Declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomedica Atenei Parmensis, 91(1), 157-160. https://doi.org/10.23750/abm.v91i1.9397

Daniel, W. (1991). Bioestadística: base para el análisis de ciencias de la salud (4ª ed.). Limusa.

Didriksson T., A. (2020). Ante la pandemia, evitar reproducir la desigualdad social y educativa. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 154-163). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

http://132.248.192.241:8080/jspui/handle/IISUE_UNAM/551

Fontana, L. (2020). Pandemia y rearticulación de las relaciones sociales. Perifèria, Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 25(2), 101-114 https://doi.org/10.5565/rev/periferia.770.

Formichella, M. M., & Krüger, N. S. (2020). Pandemia y brechas educativas: reflexiones desde la Economía de la Educación. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. http://hdl.handle.net/11336/109085

Hurtado, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. 44, 176-187.

Instituto Nacional de Estadística (2015). Republica de Guatemala: Encuesta nacional de condiciones de vida 2014. Principales resultados. https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2015/12/11/vjnvdb4izswoj0ztuivpicaaxet8lzqz.pdf

Instituto Nacional de Estadística (2020). XII Censo Nacional de Población y VII de Vivienda. https://www.censopoblacion.gt/

Moreno, J. L., & Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).1-15. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182

Murillo, F., (2004). Un marco comprensivo para la mejora de la eficacia escolar. Revista

Mexicana de Investigación Educativa, 9(21), 319-359

Omer, S. B., Malani, P., & Del Rio, C. (2020). The COVID-19 pandemic in the US: a clinical update. Jama, 323(18), 1767-1768. https://doi.org/10.1001/jama.2020.5788

Our World in Data. (2022). Coronavirus pandemic (COVID-19). Recuperado 17 de octubre de 2022: https://ourworldindata.org/coronavirus.

Pérez-López, E., Atochero, A. V., & Rivero, S. C. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia (pp. 33-43). Universidad Pedagógica Nacional.

Reay, D. (2004). Education and cultural capital: The implications of changing trends in education policies. Cultural trends, 13(2), 73-86. https://doi.org/10.1080/0954896042000267161

Published

2023-06-30

How to Cite

Corzo-Márquez, A. R., Chayax Molina, R., López, J. J., Pérez, S., & Reiche, P. C. (2023). Pandemic and education at home: Reproduction of inequities in the learning of primary school students in Petén, Guatemala. Ciencias Sociales Y Humanidades, 10(1), 19–29. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1570

Issue

Section

Artí­culos

Most read articles by the same author(s)