Pandemic and education at home: Reproduction of inequities in the learning of primary school students in Petén, Guatemala
Keywords:
Home study, covid 19, primary education, digital divide, povertyAbstract
During the covid-19 pandemic in Guatemala, face-to-face classes were suspended for almost two years, which is why school education was developed remotely from homes. The process of accompanying families to student learning at home during the covid-19 pandemic was studied. The purpose of the research was to determine whether learning opportunities at home manifested themselves differentially depending on the location in the socioeconomic structure and therefore reflected inequities in education. The study, with a quantitative and observational approach, was carried out in the first semester of 2022. A sample of 438 households that had primary school students during the pandemic in communities of five municipalities in the department of Petén in Guatemala was used. The study found that the conditions under which they have been learning during the pandemic at home do not contribute to guaranteeing effective learning. It was determined that there are significant differences (p < .05) in learning opportunities in households depending on whether they are poor or not. In addition, the support they have received to continue their learning at home is significantly associated with the cultural and economic capital that is manifested at home. The pandemic has only highlighted in homes the reproduction of the inequities that the school manifests in the sense of what Bourdieu affirms. Structural changes are necessary to reverse these inequities.
Downloads
References
Anta, J. L. (2020). Acontecimiento y control social. El régimen de confinamiento durante el Covid-19. Perifèria, Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 25(2), 216-226, https://doi.org/10.5565/rev/periferia.745
Banco Mundial. (2022). Dos años después: salvando una generación. Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento/Grupo Banco Mundial.
Bavel, J. J. V., Baicker, K., Boggio, P. S., Capraro, V., Cichocka, A., Cikara, M., Crockett, M. J., Crum, A. J., Douglas, K. M., Druckman, J. N., Drury, J., Dube, O., Ellemers, N., Finkel, E. J., Fowler, J. H., Gelfand, M., Han, S., Haslam, S. A., Jetten, J., Kitayama, S., … Willer, R. (2020). Using social and behavioural science to support COVID-19 pandemic response. Nature human behaviour, 4(5), 460-471. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z
Bernstein, B. (1990). Poder educación y conciencia. Sociología de la transmisión cultural.
El Roure.
Boltvinik, J., & Damián, A. (2020). Medición de la pobreza de México: análisis crítico comparativo de los diferentes métodos aplicados. Recomendaciones de buenas prácticas para la medición de la pobreza en México y América Latina. Comisión Económica para América Latina. https://hdl.handle.net/11362/45555
Bonilla-Guachamín, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.294
Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1970). La Reproducción. Minuit.
Bordieu, P., & Pásseron J. (1973). Los estudiantes y la cultura. Labor.
Cervantes-González, E., & Hernández López, M. S. (2020). El emprendimiento de padres de familia con la modalidad de clases en línea durante la pandemia del COVID-19. Emprennova, 1(2), 86-112.
Cervini, R. (2010). El efecto escuela en la educación primaria y secundaria: El caso de Argentina. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 8(1), 7-25. https://doi.org/10.15366/reice2010.8.1.001
Cervini, R., Dari, N., y Quiroz, S. (2016). Estructura familiar, tamaño de familia y el rendimiento en matemática y lectura: análisis comparativo entre países en América Latina. Perfiles Educativos, 38 (151), 12-31.
https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54884
Cucinotta, D. & Vaneli, M. (2020). WHO Declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomedica Atenei Parmensis, 91(1), 157-160. https://doi.org/10.23750/abm.v91i1.9397
Daniel, W. (1991). Bioestadística: base para el análisis de ciencias de la salud (4ª ed.). Limusa.
Didriksson T., A. (2020). Ante la pandemia, evitar reproducir la desigualdad social y educativa. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 154-163). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.
http://132.248.192.241:8080/jspui/handle/IISUE_UNAM/551
Fontana, L. (2020). Pandemia y rearticulación de las relaciones sociales. Perifèria, Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 25(2), 101-114 https://doi.org/10.5565/rev/periferia.770.
Formichella, M. M., & Krüger, N. S. (2020). Pandemia y brechas educativas: reflexiones desde la Economía de la Educación. Instituto de Investigaciones Económicas y Sociales del Sur. http://hdl.handle.net/11336/109085
Hurtado, F. J. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista Arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. 44, 176-187.
Instituto Nacional de Estadística (2015). Republica de Guatemala: Encuesta nacional de condiciones de vida 2014. Principales resultados. https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2015/12/11/vjnvdb4izswoj0ztuivpicaaxet8lzqz.pdf
Instituto Nacional de Estadística (2020). XII Censo Nacional de Población y VII de Vivienda. https://www.censopoblacion.gt/
Moreno, J. L., & Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las familias y tareas escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3).1-15. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12182
Murillo, F., (2004). Un marco comprensivo para la mejora de la eficacia escolar. Revista
Mexicana de Investigación Educativa, 9(21), 319-359
Omer, S. B., Malani, P., & Del Rio, C. (2020). The COVID-19 pandemic in the US: a clinical update. Jama, 323(18), 1767-1768. https://doi.org/10.1001/jama.2020.5788
Our World in Data. (2022). Coronavirus pandemic (COVID-19). Recuperado 17 de octubre de 2022: https://ourworldindata.org/coronavirus.
Pérez-López, E., Atochero, A. V., & Rivero, S. C. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Puiggrós, A. (2020). Balance del estado de la educación, en época de pandemia en América Latina: el caso de Argentina. En I. Dussel, P. Ferrante y D. Pulfer (Eds.), Pensar la educación en tiempos de pandemia (pp. 33-43). Universidad Pedagógica Nacional.
Reay, D. (2004). Education and cultural capital: The implications of changing trends in education policies. Cultural trends, 13(2), 73-86. https://doi.org/10.1080/0954896042000267161
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amilcar Rolando Corzo-Márquez, Rolando Chayax Molina, José Joel López, Sherly Pérez, Paola Cristabel Reiche
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.