Ludoteca: a successful model for educating readers

Authors

  • Frieda Liliana Morales Barco Comisión de Investigación del Arte en Guatemala (CIAG)

Keywords:

guiding activities, reading, children and young adult literature, ludoteca

Abstract

This article describes the experience of the implementation of the reading practices methodology named Ludoteca to help in the education of readers. It was designed as a multimedia centre, which elements facilitate the promotion and diffusion of the reading practices to and from various contexts. The project starts on 2004 through a municipal program named By the pleasure of read. Since then, have been experimenting with diverse strategies and extended the methodology to de education of readers in spaces like: municipal programs Art path and We play to play; Promoting the reading habit, organized by AECID; and the National Reading Program Reading had been said, of the Ministry of Education of Guatemala. At the same time, to consolidate this methodology, this had been supported by theoretical topics on Guatemalan Children and Young Adult Literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Frieda Liliana Morales Barco, Comisión de Investigación del Arte en Guatemala (CIAG)

Guatemalteca. Licenciada en letras por La Universidad de San Carlos de Guatemala y doctora en letras
por la Pontifí­cia Universidad Católica do Rio Grande do Sul, Brasil. Se desempeña como investigadora de la Literatura infantile y juvenil de Guatemala y las prácticas de lectura. Fue coeditora del libro Era uma vez na escola... formando educadores para formar leitores, premiado por La Fundación Nacional del Libro Infantil y Juvenil de Rio de Janeiro Brasil. Ha publicado libros y ensayos sobre la LIJ de Guatemala, recepción literaria y hábitos de lectura en revistas y en volúmenes como Diccionario de autores de la literatura infantil y juvenil iberoamericana (SM, 2010); Diccionario de ilustradores de Iberoamerica (SM, 2013); Hitos de la literatura infantil y juvenil de Iberoamérica (SM, 2013). En 2006, recibió el premio de Desarrollo Cultural del BID por el proyecto Juguemos a jugar.

References

Aguiar, V. (2005). CLIC, una experiencia de la universidad con las clases populares. En los colores de la voz, literatura infanto-juvenil de América Lati¬na. Guatemala: Letra Negra, p. 23-28.

Domech, C., Rogero, N. y Delgado M. (1996). Animación a la lectura ¿Cuántos cuentos cuentas tu? Madrid: Popular.

Morales, F. (2004). Han de estar y estarán… literatura infantil de Guatemala. Una propuesta en una sociedad multicultural. Guatemala: Letra Negra.

Morales, F. (2010). Balzacs para niños o la literatura infantil en foco. Guatemala: Cultura.

Sarto, M. (1984). La animación a la lectura. Para hacer al niño lector. Madrid: SM.

Silva, E. (1991). De olhos abertos. Reflexões sobre o desenvolvimento da leitura no Brasil. São Paulo: Ática.

Published

2014-10-14

How to Cite

Morales Barco, F. L. (2014). Ludoteca: a successful model for educating readers. Ciencias Sociales Y Humanidades, 1(1), 17–26. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/15

Issue

Section

Artí­culos