Reflections about the relation betwen education and culture in the latinamerican school
Keywords:
culture, critical education, colonial mentality, ideological homogenization, educaction inequality, sense of educationAbstract
As culture it the environment which gives sense human life, school may be a institution closely connected
with him. The historical conditions of constitution of Latin American societies, makes him propensive to
reproduce, acritical, education models of thinking from other cultural environments, considering which students
will be apathetic because they feel the sensation that they are studying useless things. This article suggest the need
to take in account cultural dimension in the educational system; that means to study “the own”. At the same time,
is necessary to recognize the diversity of world’s vision contains in the school in societies organized in different
social classes, with different needs and interests, sometimes antagonists, which transform him in space in dispute.
Downloads
References
Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Re¬flexiones sobre el origen y difusión sobre el nacio¬nalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Dabéne, O. (1986). Las bases culturales de lo político en Costa Rica. Revista Ciencias Sociales, (31). Universidad de Costa Rica. San José.
Galeano, E. (2005). Patas arriba. La escuela del mun¬do al revés. Madrid: Siglo XXI.
Galeano, E. (2010). Ser como ellos y otros artículos. Madrid: Siglo.
González, F. (2009). Aproximación contemporánea a la concepción de alteridad. Revista de Ciencias Sociales, 21. Puerto Rico.
Lombardi, L. (1978). Apropiación y destrucción de las culturas de las clases subalternas. México: Nue¬va Imagen.
Sarmiento, D. (2007). Vida de Juan Facundo Quiroga. Civilización y barbarie. Barcelona: Likgua Edi¬ciones.
Williams, R. (1994). Literatura y marxismo. México: Nueva Imagen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Paulette Barberousse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.