Meanings of masculinity: analysis of masculine adjectives proposed by university students and teachers

Authors

  • María Alejandra Muralles
  • Daniel Eduardo Sojuel
  • Gabriel Álvarez
  • José Herbert R. Bolaños

Keywords:

gender, university teaching, dominant masculinity, higher education, semantic networks

Abstract

Dominant Masculinity Model is based on unequal relationships that originate, for the most part, in the naturalization of certain ways of thinking, acting, and relating to others that are considered appropriate for men. This paper presents a semantic analysis of the characteristics most frequently attributed to men by the participants of three studies on masculinity carried out in the cities of Guatemala, Quetzaltenango, and Chiquimula, between 2018 and 2021. The participants were a total of 1,329 students and 146 teachers from the University of San Carlos de Guatemala. Data collection was carried out though a questionary, paper based in the case of the Guatemala City students (2018) and digital for Quetzaltenango and Chiquimula students (2020) as well as for teachers in Guatemala City (2021). The results show that the most frequent characteristics are responsible, honest, hardworking, and respectful. Such characteristics can be considered the main articulators of masculine identity in its various roles and fields of action. The discussion of these findings is proposed as a contribution to understand and reflect on the mandates and provisions that continue reproduce and sustain the mechanisms of male domination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Alejandra Muralles

Psicóloga por la Universidad de San Carlos de Guatemala, maestranda en Pedagogía Social, con estudios en género, investigación y psicopedagogía. Investigadora en la línea de género, feminismos y masculinidades, así como en el área de Educación.

Daniel Eduardo Sojuel

Psicólogo por la Universidad de San Carlos de Guatemala y Magister en Medición, Evaluación e Investigación Educativa de la Universidad del Valle de Guatemala. Ha elaborado proyectos de investigación con la Dirección General de Investigación de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Actualmente desarrolla proyectos en el ámbito de la autorregulación del aprendizaje.

Gabriel Álvarez

Psicólogo egresado de la Universidad de San Carlos de Guatemala, cierre de pensum de la Maestría en Análisis Psicosocial de las Violencias, consultor profesional para Resonance- United States Agency for International Development (USAID), docente e investigador para Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Guatemala, Universidad de San Carlos de Guatemala y Fundación Justicia y Género.

José Herbert R. Bolaños

Psicólogo por la Universidad de San Carlos de Guatemala y Magister en Medición, Evaluación e Investigación Educativa de la Universidad del Valle de Guatemala. Ha elaborado proyectos de investigación con la Dirección General de Investigación de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Actualmente desarrolla proyectos en el ámbito de la autorregulación del aprendizaje.

References

Aguilar, Y., & Valdez, J. (2013). Los roles de género de los hombres y las mujeres en el México contemporáneo. Enseñanza e Investigación en Psicología, 18(722), 207–224. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29228336001

Álvarez, G. (2019). Actitudes hacia la masculinidad hegemónica en hombres cisgénero y trans del Colectivo Transformación [Tesis de licenciatura Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio del Sistema Bibliotecario Universidad de San Carlos de Guatemala. http://www.repositorio.usac.edu.gt/12947/

Amuchástegui, A., & Szasz, I. (2007). Sucede que me canso de ser hombre... relatos y reflexiones sobre hombres y masculinidades en México. El Colegio de México.

Arias, L., Denegri, M., & Sáez, F. (2022). Definición de consumo de hombres universitarios. Exploración desde las redes semánticas naturales. Interdisciplinaria. Revista de Psicología y Ciencias Afines, 39(1), 163–178. https://doi.org/10.16888/interd.2022.39.1.10

Batres, J., Ortíz, A., & Chivalán, B. (2011). Tensiones y respuestas del modelo dominante de masculinidad en estudiantes de la Universidad de San Carlos de Guatemala, (inf-2011-44). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Escuela de Ciencias Psicológicas.

Bolaños, H., Álvarez, G., Dávila, N., Gallardo, P., & Quintanilla, N. (2021). Tensiones con el modelo de masculinidad dominante en dos centros regionales de la Universidad de San Carlos de Guatemala (inf-2020-12). Universidad de San Carlos de Guatemala, Dirección General de Investigación, Escuela de Ciencias Psicológicas.

Bolaños, H., Álvarez, G., & Muralles, A. (2020). Avances en las tensiones con el modelo de masculinidad dominante en estudiantes universitarios de Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala, Escuela de Ciencias Psicológicas, Unidad de Investigación Profesional. https://drive.google.com/file/d/1QKHtJEldoHLiknpa9SXgmiQkSYbZ2noS/view?usp=drivesdk

Bolaños, H., Muralles, A., & Dávila, N. (2021). Variables asociadas a los cuestionamientos de la masculinidad dominante en estudiantes universitarios de Guatemala. Revista de Análisis de La Realidad Nacional, 10(205), 54–76.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Connell, R. (2005). Masculinities (2nd. ed.). University of California Press.

Díaz-Loving, R., Rivera, S., & Sánchez, T. (2001). Rasgos instrumentales (masculinos) y expresivos (femeninos), normativos (típicos e ideales) en México. Revista Latinoamericana de Psicología, 33(2), 131–139.

Díaz-Loving, R., Sánchez, T., & Rivera, S. (2004). Elaboración, validación y estandarización de un inventario para evaluar las dimensiones atributivas de instrumentalidad y expresividad. Interamerican Journal of Psychology, 38(2), 263–276.

Echeverría, B. (2011). Modernidad y Blanquitud. Ediciones Era.

García, D., Cazares, T., & Monroy, I. (2018). Conceptualización de masculinidad y desempleo en hombres universitarios de Saltillo. En A. Rascón, C. Cervantes & R. Torres (Eds.), Memorias del Congreso: “La psicología ante las problemáticas actuales” (pp. 1751-1765). Consejo Nacional para la Enseñanza e Investigación en Psicología, A.C. (CNEIP).

Guerrero, Y., & Mirón, M. (2016). Análisis y evaluación de las características, dimensiones y correlatos de la identidad de género. En M. F. López & I. S. Jiménez (Eds.), Investigación joven con perspectiva de género (pp. 23-41). Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Estudios de Género.

Guevara, E. (2008). La masculinidad desde una perspectiva sociológica. Una dimensión del orden de género. Sociológica, 23(66), 71–92.

Kaufman, M. (1999). Las siete P's de la violencia de los hombres. Michael Kaufman. Recuperado el 21 de octubre de: https://michaelkaufman.com/wp-content/uploads/2009/01/kaufman-las-siete-ps-de-la-violencia-de-los-hombres.pdf

López, M. (2018). Hacerse hombres cabales. Masculinidad entre tojolabales (2da ed.). Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica/Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social. https://doi.org/10.29043/CESMECA.rep.959

Muralles, A. (2018). ¿Cómo son los hombres? Caracterización masculina en un cuestionario con estudiantes universitarios de Guatemala. Revista de Investigación de La Escuela de Ciencias Psicológicas, (2), 22–42.

Muralles, A. (2019). Heteronormatividad como disposición de la masculinidad dominante en estudiantes de Guatemala [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio del Sistema Bibliotecario Universidad de San Carlos de Guatemala. http://www.repositorio.usac.edu.gt/12988/

Ortíz, M., & Orellana, D. (2018). Modelo dominante de masculinidad en estudiantes adolescentes de la Ciudad de Guatemala [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. Repositorio del Sistema Bibliotecario Universidad de San Carlos de Guatemala. http://www.repositorio.usac.edu.gt/11006/

Rondón, R. (2017). Representaciones de género: estudio de redes semánticas naturales en adolescentes de Lima [Tesis de licenciatura, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico UPC. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/621878

Sojuel, D., Muralles, A., Álvarez, G., & Bolaños, H. (2022). Disposiciones de la masculinidad dominante en docentes universitarios de Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.

Szil, P. (2008). Masculinidad y paternidad. Del poder al cuidado. Peter Szil. Recuperado el 21 de octubre de 2022: http://szil.info/es/system/files/document/100-masculinidad-paternidad.pdf

Vendrell, J. (2020). El poder masculino en sus estructuras. Un análisis desde la antropología del género. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Estudios Regionales.

Wittig, M. (1992). El pensamiento heterosexual y otros ensayos. (J. Sáez y P. Vidarte, Trad.). Editorial Egales.

Published

2022-11-30

How to Cite

Muralles, M. A., Sojuel, D. E., Álvarez, G., & Bolaños, J. H. R. (2022). Meanings of masculinity: analysis of masculine adjectives proposed by university students and teachers. Ciencias Sociales Y Humanidades, 9(2), 51–63. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1369

Issue

Section

Artí­culos