Interculturality in practice: Three experiences of and for young people

Authors

  • Claudia Dary

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CHS.v2i2.129

Abstract

The article is based on interculturalism as a concept with several meanings, connotations and usage, depending on the way that social groups understand it or live it. Particularly, the meaning that such term has for young people is analyzed as opposed to the one it has for adults. Three experiences are examined where young people are actively involved. In the first and second cases, interculturalism is approached as a cultural, symbolic, and aesthetic project, as well as one of coexistence. The vision of young people has on what interculturalism and urban miscegenation means, is reflected upon the collective production of a video and individual photographs, whose content is analyzed in this article. The third experience approaches interculturalism as a daily practice that takes place in the street, the classroom and the work place. In this last case, interculturalism is a matter of cultural exchange but, above all, of the fulfillment of individual and collective rights of working children and young people in the city of Quetzaltenango.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Dary

Doctora en antropologí­a social. Investigadora titular a tiempo parcial en el Instituto de Estudios Interétnicos (IDEI) de la Universidad de San Carlos de Guatemala y en la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO).

References

Albó, X. (2002). Educando en la diferencia. Hacia unas políticas interculturales y lingüísticas para el sistema educativo (Cuadernos de Investigación CIPCA, No. 56). La Paz: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, UNICEF.

Albó, X. (2011). Interculturalidad y formación política para América Latina. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/141557136/Interculturalidad-Xavier-Albo#scribd

Camus, M. (2001). Pensar la interculturalidad. El contexto de la nación guatemalteca de posviolencia. Trayectorias, 3(4-5) 118-132.

Centro Ecuménico de Integración Pastoral. (2004). Trifoliar conmemorativo de los 15 años del Centro (1989 a 2004). Guatemala: Autor

Dary, C. (2013). La interculturalidad: Aportes teóricos para su comprensión. En Interculturalidad y multiculturalismos: Realidades e ilusiones. Revista Estudios Interétnicos,24(19) 33-43.

Degregori, C. I. (1999). Multiculturalidad e Interculturalidad. En Educación y diversidad rural. (Seminario-Taller julio 1998, pp. 63-69). Lima: Ministerio de Educación.

Dietz, G. (2009). Interculturalidad y diversidad cultural. Tukari, 2(11), 8-9.

Dietz, G., Mateos, L. S., Jiménez, Y., & Mendoza, G. (2009). Estudios interculturales: Una propuesta de investigación desde la diversidad latinoamericana. Sociedad y Discurso, 16, 57-67. www.discurso.aau.dk

Encuesta Nacional de la Juventud (2011). Primera En-cuesta Nacional de Juventud en Guatemala. Guatemala: Secretaría Ejecutiva del Servicio Cívico/Consejo Nacional de Juventud/Instituto Nacional de Estadística.

Falla, R. (2005). Alicia: Explorando la identidad de una joven maya. Ixcán, Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Editorial Universi-taria, Asociación para el Avance de las Ciencias Sociales.

Falla, R. (2006). Juventud de una comunidad maya. Ixcán, Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Editorial Universitaria, Asociación para el Avance de las Ciencias Sociales.

Fornet-Betancourt, R. (2007). Interculturalidad y Religión. Para una lectura intercultural de la crisis actual del cristianismo (Colección Tiempo Axial). Quito, Ecuador: Abya-Yala y Agenda Latinoamericana.

García, A. (2003). Identidad y cultura: Efectos en la educación intercultural. Pedagogía Social,10253-264.

Giménez, C. (2000). Guía sobre interculturalidad. El enfoque intercultural en las políticas públicas para el desarrollo humano sostenible (Segunda Parte, Colección Cuadernos Q’anil 2). Guatemala: Programa de las Naciones para el Desarrollo.

Hirmas, C. (2009). Educar en la diversidad cultural: Aprendizajes desde la experiencia innovadora en América latina. Revista latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 91-108. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art6_htm.html

Moya, R. (1997). Interculturalidad y reforma educativa en Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación,13, 129-155. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie13a06.htm

Poblete, R. (2009). Educación intercultural en la escuela de hoy: Reformas y desafíos para su implementación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva,3(2), 181-200. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3num2/art11_htm.html

Roncal, F. (2008). Metodología de la educación bilingüe intercultural. Guatemala: Escuela Superior de Educación Integral Rural, Mayab’Saqarib’al (Amanecer Maya).

Salazar, M. J. (2009). Multiculturalidad e intercultu-ralidad en el ámbito educativo: Experiencia de países latinoamericanos (Módulo 1, Enfoque teórico). San José, Costa Rica: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.

Schmidt-Welle, F. (2011). Transculturación, heterogeneidad y ciudadanía cultural. En F. Schmidt-Welle (Coord.), Multiculturalismo, transculturación, heterogeneidad, poscolonialismo. Hacia una crítica de la interculturalidad. México, D. F.: Herder.

Sieder, R. (2008). Entre la multiculturalización y las reivindicaciones identitarias: Construyendo ciudadanía étnica y autoridad indígena en Guatemala. En S. Bastos (Comp.), Multiculturalismo y futuro. Guatemala: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, OXFAM.

Soriano, E. (Coord.). (2001). Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Su contexto educativo. Madrid: La Muralla.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura. (2009). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural. Paris: Autor.

Walsh, C. (2009). Hacia una comprensión de la interculturalidad. Tukari, 2(11), 6-7.

Zimmermann, K. (1997). Modos de interculturalidad en la educación bilingüe. Reflexiones acerca del caso de Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación, 13,113-127. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie13a05.html

Published

2015-11-16

How to Cite

Dary, C. (2015). Interculturality in practice: Three experiences of and for young people. Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(2), 9–32. https://doi.org/10.36829/63CHS.v2i2.129

Issue

Section

Artí­culos