Interculturality in practice: Three experiences of and for young people
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CHS.v2i2.129Abstract
The article is based on interculturalism as a concept with several meanings, connotations and usage, depending on the way that social groups understand it or live it. Particularly, the meaning that such term has for young people is analyzed as opposed to the one it has for adults. Three experiences are examined where young people are actively involved. In the first and second cases, interculturalism is approached as a cultural, symbolic, and aesthetic project, as well as one of coexistence. The vision of young people has on what interculturalism and urban miscegenation means, is reflected upon the collective production of a video and individual photographs, whose content is analyzed in this article. The third experience approaches interculturalism as a daily practice that takes place in the street, the classroom and the work place. In this last case, interculturalism is a matter of cultural exchange but, above all, of the fulfillment of individual and collective rights of working children and young people in the city of Quetzaltenango.
Downloads
References
Albó, X. (2002). Educando en la diferencia. Hacia unas políticas interculturales y lingüísticas para el sistema educativo (Cuadernos de Investigación CIPCA, No. 56). La Paz: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes, UNICEF.
Albó, X. (2011). Interculturalidad y formación política para América Latina. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/141557136/Interculturalidad-Xavier-Albo#scribd
Camus, M. (2001). Pensar la interculturalidad. El contexto de la nación guatemalteca de posviolencia. Trayectorias, 3(4-5) 118-132.
Centro Ecuménico de Integración Pastoral. (2004). Trifoliar conmemorativo de los 15 años del Centro (1989 a 2004). Guatemala: Autor
Dary, C. (2013). La interculturalidad: Aportes teóricos para su comprensión. En Interculturalidad y multiculturalismos: Realidades e ilusiones. Revista Estudios Interétnicos,24(19) 33-43.
Degregori, C. I. (1999). Multiculturalidad e Interculturalidad. En Educación y diversidad rural. (Seminario-Taller julio 1998, pp. 63-69). Lima: Ministerio de Educación.
Dietz, G. (2009). Interculturalidad y diversidad cultural. Tukari, 2(11), 8-9.
Dietz, G., Mateos, L. S., Jiménez, Y., & Mendoza, G. (2009). Estudios interculturales: Una propuesta de investigación desde la diversidad latinoamericana. Sociedad y Discurso, 16, 57-67. www.discurso.aau.dk
Encuesta Nacional de la Juventud (2011). Primera En-cuesta Nacional de Juventud en Guatemala. Guatemala: Secretaría Ejecutiva del Servicio Cívico/Consejo Nacional de Juventud/Instituto Nacional de Estadística.
Falla, R. (2005). Alicia: Explorando la identidad de una joven maya. Ixcán, Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Editorial Universi-taria, Asociación para el Avance de las Ciencias Sociales.
Falla, R. (2006). Juventud de una comunidad maya. Ixcán, Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, Editorial Universitaria, Asociación para el Avance de las Ciencias Sociales.
Fornet-Betancourt, R. (2007). Interculturalidad y Religión. Para una lectura intercultural de la crisis actual del cristianismo (Colección Tiempo Axial). Quito, Ecuador: Abya-Yala y Agenda Latinoamericana.
García, A. (2003). Identidad y cultura: Efectos en la educación intercultural. Pedagogía Social,10253-264.
Giménez, C. (2000). Guía sobre interculturalidad. El enfoque intercultural en las políticas públicas para el desarrollo humano sostenible (Segunda Parte, Colección Cuadernos Q’anil 2). Guatemala: Programa de las Naciones para el Desarrollo.
Hirmas, C. (2009). Educar en la diversidad cultural: Aprendizajes desde la experiencia innovadora en América latina. Revista latinoamericana de Educación Inclusiva, 3(2), 91-108. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art6_htm.html
Moya, R. (1997). Interculturalidad y reforma educativa en Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación,13, 129-155. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie13a06.htm
Poblete, R. (2009). Educación intercultural en la escuela de hoy: Reformas y desafíos para su implementación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva,3(2), 181-200. Recuperado de http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3num2/art11_htm.html
Roncal, F. (2008). Metodología de la educación bilingüe intercultural. Guatemala: Escuela Superior de Educación Integral Rural, Mayab’Saqarib’al (Amanecer Maya).
Salazar, M. J. (2009). Multiculturalidad e intercultu-ralidad en el ámbito educativo: Experiencia de países latinoamericanos (Módulo 1, Enfoque teórico). San José, Costa Rica: Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
Schmidt-Welle, F. (2011). Transculturación, heterogeneidad y ciudadanía cultural. En F. Schmidt-Welle (Coord.), Multiculturalismo, transculturación, heterogeneidad, poscolonialismo. Hacia una crítica de la interculturalidad. México, D. F.: Herder.
Sieder, R. (2008). Entre la multiculturalización y las reivindicaciones identitarias: Construyendo ciudadanía étnica y autoridad indígena en Guatemala. En S. Bastos (Comp.), Multiculturalismo y futuro. Guatemala: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, OXFAM.
Soriano, E. (Coord.). (2001). Identidad cultural y ciudadanía intercultural. Su contexto educativo. Madrid: La Muralla.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura. (2009). Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural. Paris: Autor.
Walsh, C. (2009). Hacia una comprensión de la interculturalidad. Tukari, 2(11), 6-7.
Zimmermann, K. (1997). Modos de interculturalidad en la educación bilingüe. Reflexiones acerca del caso de Guatemala. Revista Iberoamericana de Educación, 13,113-127. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie13a05.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Claudia Dary

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
