Stairs

Authors

  • Mike Angelo Rivera Contreras Escuela de Ciencia Polí­tica

Keywords:

consumerism, globalization, violence, social classes, social frustration

Abstract

The central issue addressed is the violence, without fail to explore other topics parallel as are corruption and organized crime. At present, the economic globalization imposes a system of values based particularly in consumerist culture. There is ample emphasis in acquiring certain tangible property that gives a certain prestige and status for whom transports and withholds. On the contrary, the people who can’t afford that level of life based on the material success and staff may be subject to a condition of social frustration that translates into a disappointment of his ”ego ideal” socially constructed. This particularly affects young urban poor areas and semi-urban. The middle and upper classes are not exempt from the coupling of their behavior to these criminal acts as discussed in the essay. The proposal seeks to give an explanation to violence from a less common optical: wealth, commercial centers and the VIP culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mike Angelo Rivera Contreras, Escuela de Ciencia Polí­tica

Doctorando en Sociologí­a, Sociedad y Cultura Contemporáneas de la Universidad de Alicante, España, Maestro en Polí­ticas Públicas de la Universidad Rafael Landí­var y Sociólogo en el grado de licenciado por la Universidad de San Carlos de Guatemala, de donde tiene tambien una licenciatura en Ciencias Jurí­dicas y Sociales. Catedrático de la Escuela de Ciencia Polí­tica de la Universidad de San Carlos, realiza ademas investigación y consultorí­as. Primer lugar del 2do. Concurso de Ensayo Cientí­fico 2014 ”Educación, salud, seguridad alimentaria y violencia” de la Dirección General de Investigación de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

References

Alonso, L. E. (2005). La era del consumo. Madrid, España: Siglo XXI editores

Banco Mundial. (2009). Evaluación de la pobreza. Buen desempeño a bajo nivel. Guatemala: Departamento de América Central, Unidad de reducción de pobreza y gestión económica región de América Latina y el Caribe.

Baudrillard, J. (2009). La sociedad del consumo. Sus mitos, sus estructuras. España: Siglo XXI.

Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1990). Espacio social y génesis de lasclases, en sociología y cultura. México: Grijalbo.

Cortina, A. (2002). Por una ética del consumo. España: Taurus.

Featherstone, M. (1991). Cultura de consumo y posmodernismo. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Fromm, E. (1985). Psicoanálisis de la sociedad contemporánea. México: Fondo de Cultura Económica.

Fukuyama, F. (1992). El fin de la historia y el último hombre. Buenos Aires, Argentina: Planeta

Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. España: Taurus.

Goodstein, E. (2002). Style as substance: Georg Simmel´s phenomenology of cultura. Berlin:Humboldt.

Huxley, A. (2000). Un mundo feliz. Barcelona, España: Plaza & Janés.

Kardiner, A. (1945). El individuo y su sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

Klein, N. (2007). No Logo. Barcelona, España: Paidós

Marcuse, H. (1994). El hombre unidimensional. Barcelona, España: Ariel.

Marinas, J. M. (2001). La fábula del bazar: Orígenes de la cultura de consumo (Colección: La balsa de la medusa, Vol. 118). Madrid, España: A. Machado Libros.

Merton, R. (1960). Teoría social y estructura social (Cuadernos de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales). Santiago de Chile: Andrés Bello.

Programa De las Naciones Unidas para el Desarrollo. Índice de Desarrollo Humano. (2010). La verdadera riqueza de las naciones: Caminos al desarrollo humano. (Edición del vigésimo aniversario). Guatemala: Autor

Ritzer, G. (2000). El encanto de un mundo desencantado. Revolución en los medios de consumo. Madrid, España: Ariel.

Ryynänen, T. (2010). A search for interpretation and understanding. Consumer studies in design research (Discussion Papers No. 49). Helsinki: University of Helsinki, Department of Economics and Management.

Scott, L. & Urry, J. (1998). Economías de signos y espacio. Sobre el capitalismo de la posorganizacion. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.

Stiglitz, J. (2007). El malestar en la globalización. En C. Rodríguez (Trad.). España: Punto de lectura.

Torres, J. (2005). Consumo luego existo. Poder mercado y publicidad. Barcelona, España: Icaria.

Veblen, T. (2008). Teoría de la clase ociosa. España: Alianza.

Published

2015-07-01

How to Cite

Rivera Contreras, M. A. (2015). Stairs. Ciencias Sociales Y Humanidades, 2(1), 77–85. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/69

Issue

Section

Ensayos