Science and human development. Communicology contributions to social well being
Keywords:
communicology, communication, information, interaction, new technologiesAbstract
This essay analyzes the contributions of communicology research to understand technological changes in communication and its impact on human development in areas such as education, health and economy. It starts from the premise that human beings had never been so dependent on technology and consumerism that comes along with it, specially for machines that give us information and interaction. Communicology investigates how the human machine information-communication relationship is and how this interdependence modifies its behavior and, moreover, their thought processes and learning. Communicology is defined as the scientific interdisciplinary study of how humans use new technologies to communicate, what the consequences are; that means, what their role is in human behavior and society. It is a very useful discipline to understand the development or underdevelopment, comfort or discomfort of the people, which, as explained, are immersed in the ocean technology, that is why we sustain that scientific knowledge of communication provides important insights that lead to the well being of society.
Downloads
References
Barrios, L. (2012). Incidencia e impacto de la investigación científica. En De León, J. (Ed.). Dirección General de Investigación: Una aproximación a la formulación de propuestas de investigación. (p. 57-65). Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.
Bradshaw, Y. (1988). Reassessing economic dependency and uneven development: The Kenyan experience. American Sociological Review, 53, 693-708.
Castells, M. (2001). La galaxia internet: Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Madrid: Areté.
Castells, P. y De Bofarull, I. (2002). Enganchados a las pantallas. Televisión, videojuegos, internet y móviles. España: Planeta.
De la Gándara, J. (19 de abril de 2011). Facebook depression. [Mensaje en un blog]. http://www. elmundo.es/blogs/salud/saludmental/2011/04/19/ facebook-depression.html
Díaz, W. (2004). Erosión cultural y Globalización. Guatemala.
Díaz, W. (2009). Cinco reflexiones sobre las Ciencias de la Comunicación. Revista Comunicología 2. Escuela de Ciencias de la Comunicación, Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala.
El País. (11/02/2010). Internet está minando la capacidad de concentración de los jóvenes, según estudio. Madrid: Ediciones El País. http://sociedad.elpais.com/sociedad/2010/02/11/actualidad/1265842806_850215.html
El Periódico. (2/07/2006) Travesuras en el ciberespacio: Los adolescentes hacen de las suyas sin que los adultos se enteren. Guatemala.
Galtun, J. (1971). A structural theory of imperialism. Journal of Peace Research, 8, 81-117.
Gordon, A. (1989). The myth of modernization and development. Sociological Spectrum, 9, 175-195.
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Wikipedia. (s.f.). Nikklas Luhmann. http://es.wikipe¬dia.org/wiki/Niklas_Luhmann .
Martínez, B. (15 de julio de 2013). La tecnología también causa problemas. Prensa Libre, Buena Vida, http://www.prensalibre.com/infografia/Infografia-crecimiento-economico_PRE¬FIL20130714_0002.pdf
Mattelart, A. (1998). Los “paraísos” de la comunicación. En Ramonet, I. (Ed.). Internet, el mundo que llega. Madrid: Editorial Alianza.
McLuhan, M. (1969). La comprensión de los medios como las extensiones del hombre. México: Diana.
McLuhan, M. y Fiore, Q. (1969). El medio es el masaje. Argentina: Paidós.
Oliveira, O. (1986). Satellite TV and dependency: An empirical approach. Gazette, 38, 127-145.
Rodriguez, H. (2004). Determinación de síntomas adictivos al uso inmoderado de internet. (Tesis de licenciatura). Escuela de Ciencias Psicológicas, Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala.
Sistema de las Naciones Unidas en Guatemala. Infor¬me de desarrollo humano 2001. (2001). Guatemala: el financiamiento del desarrollo humano. Guatemala. Guatemala: Autor.
Sparrow, B., Liu, J. & Wegner, D. (2011). Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips. Science, 333(6043), 776-778. https://doi.org/10.1126/scien¬ce.1207745
Stiglitz, J. (2007). El malestar de la globalización. España: Punto de Lectura.
Tse, D., Belk, R. & Zhou, N. (1989). Becoming a consumer society: A longitudinal and cross-cultural content analysis of print ads from Hong Kong, The Peoples Republic of China, and Taiwan. Journal of Consumer Research, 15, 457-472.
Vilanilam, J. 1989. Television advertising and the indian poor. Media, Culture and Society, 11, 485-497.
Wolton, D. (2000). Internet ¿y después? Una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. España: Gedisa.
Yusuf, S. y Stiglitz, J. (2002). Aspectos del Desarrollo: Resueltos y pendientes. En Meier, G. y Stiglitz, J. (Eds). Fronteras de la economía del desarrollo. (p. 219-262). Colombia: Banco Mundial y Alfaomega.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Wagner Díaz Choscó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.