Knowledge, reflection and transformation of paths in higher education
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CHS.v2i2.136Keywords:
education, dissenting, thoughtful, critical, learningAbstract
This essay precisely proclaims a dissenting and reflective education, that when implemented in the higher level can set the path to new directions in the educational process. Andragogy researches, which are the basis of this statement, offer the professor the opportunity to facilitate and contribute with the academic growth of the human being, starting from an interactive dialogue and following a process in which the student contributes to his own formation with the cognitive skills linked to his experience. Nature tends to be hidden; this encourages the student and professor to become devoted researchers of knowledge. Knowledge compromises the search of answers to the stated problems or those of daily life, which main purpose seen from the phenomenological point of view must seek for the transformation of reality. To share leadership inside the classroom with the student, taking his capabilities as foundations and stimulating new skills, motivate the exchange of points of view, the challenge of critical thinking, innovation of ideas and a new learning style.
Downloads
References
Aldana M. C. (2001). Pedagogía General Crítica (versión unificada) Guatemala: Serviprensa.
Ayerbe Echeverría. (1999). El curriculum en la enseñanza superior. Guatemala: IIME.
Bunge, M. (1985). La Investigación científica. Su estrategia y filosofía.Barcelona: Ariel.
Bunge, M. (2002). Ser, Saber y Hacer. México: Paidós.
Bunge, M. (1957). La ciencia. Su método y su Filosofa. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
Díaz Barriga (2000) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mc-Grall-Hill.
Espíndola, J. (2005). Pensamiento crítico. México: Pearson.
Freire, P. (1978). Pedagogía del oprimido. México: Siglo Veintiuno.
Freire, P. (2001). Desarrollar conciencia crítica. Sao Pablo: Siglo Veintiuno.
González Morales, A. (2003). Los Paradigmas de la Investigación en las ciencias sociales. Chile: ISLAS.
González R. (2007). ¿Por qué enseñar pensamiento crítico? México: Universidad Autónoma de México.
González Zamora H. (2012) Desarrollo del pensamiento crítico en Educación Básica y Media. Documento recuperado de la http://eduteka./org/ modulos el 24 /5/2012.
Knowles, M. (2005). Andragogía. El aprendizaje de los adultos. México: Alfa y Omega.
Océano (2004). Lectura y memorización. Spain: Océano.
Ontoria, A. (2005). Potenciar la capacidad de aprender y ¿cómo?Pensar. Madrid: Narcea.
Ordieres, A. (2010). Formación del Pensamiento crítico. México: McGraw Hill.
Ramírez González, A. (2011). Metodología de la Investigación científica. (Recuperado 24/7/2011) Universidad Javeriana.
Universidad de San Carlos de Guatemala (1994) Auto diagnóstico de reforma universitaria. Consejo superior universitario. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala (1994) Informe preliminar de Reforma Universitaria. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala. (1995) Informe global de auto diagnóstico colectivo realizado por representantes de las comisiones específicas de Reforma universitaria. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala (2002) Diseño curricular En competencias. Estrategias de planificación. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala (2002) Proceso de Reforma Universitaria. Universidad de San Carlos de Guatemala. Coordinadora General de Planificación. Documento i.
Universidad de San Carlos de Guatemala (2003) Guía para la elaboración de propuestas curriculares de las Unidades Académicas de la Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala (2002). Propuesta de lineamientos para el Plan estratégico de la Universidad de San Carlos de Guatemala 2002-2022. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Universidad de San Carlos de Guatemala (2002) Proceso de Reforma Educativa. Coordinadora General de planificación 2002. Guatemala. Universidad de San Carlos de Guatemala
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Luzana Nereida Calderón Méndez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
