Digital inclusion for university students with visual disabilities
Keywords:
Accesibilidad, plataformas web inclusivas, herramientas tecnológicas accesibles, softwares inclusivos, inclusión universitaria, Accessibility, inclusive web platforms, technological tools, inclusive softwareAbstract
People with visual disabilities are a group of the population that has been highly violated in guaranteeing their human rights, including accessibility to information. In the digital age, the inequality gap increases for those people who find difficult to access information and communication technologies, even in educational contexts. This article presents the results of the research project “Digital Inclusion of People with Visual Disabilities in Higher Education”, whose main objective was to determine the advances in digital inclusion of students with visual disabilities in their higher education training. For this, a methodology with a mixed research approach was used, where the sample was made up of 26 students with visual disabilities from the University of San Carlos de Guatemala (USAC), from the 2020 cycle, from academic units located in the Central Campus and University Center Metropolitan. Also participated, 103 teachers and 32 workers from libraries or documentation centers. The results show that libraries or documentation centers have a preponderant role, from having bibliographic materials in alternative or accessible formats, as well as the importance that the administrations or academic leaders themselves, must join forces with human, financial and of another nature to implement accessible technological and digital inclusion tools for higher education training for people with visual disabilities at USAC.
Downloads
References
Aquino Zúñiga, S.P., Izquierdo Sandoval, J., García Martínez, V. &Valdés Cuervo, A.A. (abril-septiembre 2016). Percepción de estudiantes con discapacidad visual sobre sus competencias digitales en una universidad pública del sureste de México. Apertura, Revista de Innovación Educativa, Vol. 8, Num. 1 (2012). http://www.scielo.org.mx/pdf/apertura/v8n1/2007-1094-apertura-8-01-00001.pdf
Aquino Zúñiga, S.P., García Martínez, V. & Izquierdo, J. (2012). (julio-diciembre, 2012). La inclusión educativa de ciegos y baja visión en el nivel superior. Un estudio de caso. Sinéctica, 39. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/ index.php?cur=39&art=39_12
Aquino Zúñiga, S.P., García Martínez, V. & Izquierdo Sandoval, M.J.. (abril 2014). Tiflotecnología y educación a distancia: propuesta para apoyar la inclusión de estudiantes universitarios con discapacidad visual en asignaturas en línea. Apertura, vol. 6, núm. 1, abril-2014, pp. 32-45. ISSN: 1665-6180
Cabero Almenara, J. & Córdoba Pérez, M. (marzo, 2009). Inclusión educativa: inclusión digital. Revista educación inclusiva, Vol. 2. No. 1. ISSN: 1130-0876.
Cebrián de Miguel, M.D. (2003). Glosario de discapacidad visual. Madrid: ONCE.
Chamorro, M.F., & Silvero Arévalos, J.M. (2014). Enfoque de la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad: las Tecnologías de la Información y Comunicación como elemento de inclusión social. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(2), 239-262. Recuperado de: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2226-40002014000200009&lng=en&tlng=es.
Consejo Nacional para la Atención de las personas con discapacidad. (2019). Folleto informativo sobre trato a personas con discapacidad. Guatemala:.
Congreso de la República de Guatemala. (31 de mayo de 1985). Constitución Política de la República de Guatemala.
Convención sobre los Derechos de las personas con discapacidad y su Protocolo Facultativo. Asamblea General de la Organización de las Naciones Unidas (NU). 13 de diciembre de 2006. Nueva York, USA.
Escandel Bermúdez, M.O., Fortea Sevilla, M.S. & Castro Sánchez, J.J. (2014). La brecha digital en las personas con discapacidad visual. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1 (1), 489-497.
Feinmann, J.P. (2013). Filosofía política del poder mediático. Editor digital: Spleen.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. 6ª. Ed. México: McGraw-Hill J./Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Organización Mundial de la Salud. (OMS). (2012). Definiciones de ceguera y baja visión. Ginebra: OMS.
Organización Mundial de la Salud. (OMS). (2018) Ceguera y Discapacidad Visual. Nota
descriptiva N° 282.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: Unesco.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: Unesco.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco) (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común? Francia: Unesco.
Peña-Estrada, C. C., Vaillant-Delis, M., Soler-Nariño, O., Bring-Pérez, Y., & Domínguez-Ruiz, Y. (2020). Personas con Discapacidad y Aprendizaje Virtual: Retos para las TIC en Tiempos de Covid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 204-211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165
Saénz Espitia, J.G. (18 de febrero 2019). Accesibilidad y discapacidad en la era digital: más allá del ser y estar accesible está el ser inclusivo. Magisterio.com.co https://www.magisterio.com.co/articulo/accesibilidad-y-discapacidad-en-la-era-digital-mas-alla-del-ser-y-estar-accesible-esta-el
Saldarriaga Cano, J. A. (2015). Ponencia: Accesibilidad web, una estrategia para la inclusión educativa en entornos virtuales de educación. Primer Congreso Internacional Virtual en Discapacidad y Derechos Humanos. Colombia.
Samaniego, P., Laitamo, SM., Valerio, E. & Francisco, C. (2012). Informe sobre el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la educación para personas con discapacidad. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. Ecuador: PNUD.
Sánchez Caballero, M. (2015). Baja visión y tecnología de acceso a la información. Guía de ayudas técnicas de bajo coste. Colección democratizando la accesibilidad. Vol. 8. Asociación accesibilidad para todos. La ciudad accesible. Madrid: 2015.
Toledo, G.A. (2012) Tesis de Magister en Tecnología Informática aplicada a Educación. Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Informática
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gabriel Escobar-Morales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.