Emotional intelligence skills in a sample of Guatemalan teachers

Authors

  • Juan José Azurdia Turcios Escuela de Ciencias Psicológicas

Keywords:

Educational psychology, emotional management, mental health, teaching skills, psychometrics

Abstract

The objective of this study was to describe the emotional intelligence skills of Guatemalan teachers in the metropolitan area, in the context of the COVID-19 pandemic and associate it with self-efficacy. The study was conducted with 311 teachers from pre-primary to university levels, chosen for convenience to the research objectives, using the non-probabilistic method given the context of social distancing. The study was of quantitative approach, non-experimental type, single-measurement design and associative scope. The Test to assess emotional intelligence skills TMMS-24 of Salovey and collaborators and the teacher self-effi- cacy scale of Covarrubias and Mendoza Lira were applied to the teachers. As results, a positive correlation of moderate magnitude between emotional intelligence and self-efficacy was identified in the sample studied (r=.43; p <.001). Regarding the descriptive results, although most of the teachers in the sample presented adequate levels in the skills of identification of emotions 185 (59%), clarity 173 (56%) and 195 emotional repair (63%), these levels are insufficient, so it is advisable to include emotional intelligence as a transversal theme or content of a subject oriented to the teacher’s self-care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan José Azurdia Turcios, Escuela de Ciencias Psicológicas

Doctorando en psicología clínica con 10 años de experiencia. Se especializa en intervención desde la terapia racional emotiva y conductual, certificado por el Instituto Albert Ellis de Nueva York. También certificado por la APA y Universidad Albizu de Puerto Rico para practicar la supervisión de psicólogos clínicos. Asimismo, gestiona proyectos de investigación científica desde los enfoques cuantitativo y cualitativo.

References

Aguayo-Muela, A.C., & Aguilar-Luzón, M.C (2017). Principales resultados de investigación sobre inteligencia emocional en docentes españoles. ReiDoCrea, 6, 170-193. https://doi.org/10.30827/digibug.45497

Coronel Capacyachi, E., & Ñaupari Rafael, F. (2011). Relación entre Inteligencia Emocional y desempeño docente en aulas de la Universidad Continental de Huancayo. Apuntes de Ciencia y Sociedad, 1(1), 27-32. https://doi.org/10.18259/acs.2011006

Costa Rodriguez, C., Palma Leal, X., & Salgado Farías, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos, 47(1), 219–233. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219

Covarrubias, C. G., & Mendoza Lira, M. (2015). Sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos desde las perspectivas de género y experiencia. Estudios Pedagógicos, 41(1), 63–78. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000100004

Covarrubias, C. & Mendoza, M. (2015). Sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos desde las perspectivas de género y experiencia. Estudios Pedagógicos, 1, 63-78.

Delgado, P. (2020, 6 de octubre). La capacitación docente, el gran reto de la educación en línea. Observatorio del Instituto para el Futuro de la Educación del Tecnológico de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-news/capacitacion-docente-covid/

Dominguez, M. (2019). Inteligencia emocional y desempeño docente del Instituto de Excelencia Carlos Salazar Romero, Nuevo Chimbote – 2019 [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional, Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/43801

Fernández-Berrocal, P., & Aranda, D. (2008). La inteligencia emocional en la educación. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(2), 421-436. http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?256

García-Domingo, B. (2021). Competencia emocional en maestros de educación infantil y primaria: fuentes de variabilidad y sugerencias de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/reifop.450111

Gavilánez Cárdenas, C. V., & Chávez Chimbo, G. W. (2020). Determinación del tipo de inteligencia emocional en docentes de la Facultad de Ciencias Administrativas, Gestión Empresarial e Informática, Universidad Estatal de Bolívar y su influencia en el ámbito educativo. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2101

Hernández-Jaimes, B. G. (2018). Relación de la inteligencia emocional y la evaluación de desempeño docente. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 9(2), 239-256. https://doi.org/10.22458/caes.v9i2.2190

Herrera, V. A. S., da Silva, S., dos Santos, C. E. R., & de Oliveira, L. P. (2020). Desafíos docentes durante la Pandemia de COVID-19: herramientas y estrategias. Educitec-Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, 6, e156420, 1-20. https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1564

Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290–300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667

Mérida-López, S., Extremera, N., Quintana-Ors, C., & Rey, L. (2020). Sentir ilusión por el trabajo docente: inteligencia emocional y el papel del afrontamiento resiliente en un estudio con profesorado de secundaria. Revista de Psicología y Educación, 15(1), 67-76. https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.186

Olivares Jiménez, A., & Gamarra Flores, C. E. (2020). Inteligencia emocional en el sector educativo. Educare et Comunicare: Revista de Investigación de la Facultad de Humanidades, 7(2), 44-52. https://doi.org/10.35383/educare.v7i2.299

Puertas Molero, P., Ubago Jiménez, J. L., Moreno Arrebola, R., Padial Ruz, R., Martínez Martínez, A., & González Valero, G. (2018). La inteligencia emocional en la formación y desempeño docente: una revisión sistemática. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 128–142. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23157

Robinet-Serrano, A. L., & Pérez-Azahuanche, M. (2020). Estrés en los docentes en tiempos de pandemia Covid-19. Polo del Conocimiento, 5(12), 637-653.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Stepke, F. L. (2002). Pautas éticas internacionales para la investigación biomédica en seres humanos. Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas.

Taramuel Villacreces, J. A., & Zapata Achi, V. H. (2017). Aplicación del test TMMS-24 para el análisis y descripción de la Inteligencia Emocional considerando la influencia del sexo. Revista Publicando, 4, 11(1), 162-181.

Published

2023-06-30

How to Cite

Azurdia Turcios, J. J. (2023). Emotional intelligence skills in a sample of Guatemalan teachers. Ciencias Sociales Y Humanidades, 10(1), 9–18. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1315

Issue

Section

Artí­culos