Violent Stratification in the Characters of The Time of the Hero

Authors

Abstract

This paper examines La ciudad y los perros (1963) of Mario Vargas Llosa to establish how the theoretical stratification of styles and techniques used to address violence in the text is achieved. On epistemology, Todorov, Hamburger, Lotman and Genette, are mainly used. And, to argue the manifestation of violence, the eventualities suffered by the characters of the Leoncio Prado Military Academy, are considered; especially, the Jaguar, the Poet and the Slave. These actions will be justified by military instruction, human evolution, the need for an ideal hegemonic conduct and the search for perlocutionary effect on the reader. To systematize these peculiarities, a methodology ascribed to the collation of theoretical information is chosen so that it is confronted with the literary discourse. The analysis that is developed is complemented with representative fragments so that the formulations are more direct and convincing. As a result, this correspondence between the heterogeneous theories, the novel and the interpretation is confirmed, so that the concept of violence would adopt a multidimensionality that evidences its existence and its essential requirement in the characters. With this, it is sustained as a conclusion that violence in this context should be permanent and essential to survive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Miguel Delgado Del Aguila, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Licenciado. Candidato a magíster y doctor en Literatura Peruana y Latinoamericana por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Docente de Educación Superior y universidades nacionales. Corrector de textos. Dos veces becario. Investigador Concytec y Conacyt con intereses en la narrativa, la teoría literaria, el cine y los ensayos de autores latinoamericanos, como Mario Vargas Llosa, Gabriel García Márquez y Octavio Paz. Ha publicado en revistas indexadas en Web of Science, SciELO y Scopus de Perú, Chile, Venezuela, Nicaragua, Brasil, Costa Rica, Puerto Rico, México, Colombia, España e Italia. Ha sido ponente en congresos de Perú, Cuba, España, México, Colombia, Guatemala y Estados Unidos. Contacto: tarmangani2088@outlook.com

References

Bajtín, M. (1998). Estética de la creación verbal. Siglo Veintiuno Editores.

Baker, R. (1977). “Of How to be and what to see While you are Being”: The Reader’s Performance in The Time of the Hero. Texas Studies in Literature and Language, 19(4), 396-407.

Bal, M. (1990). Teoría de la narrativa (una introducción a la narratología). Cátedra.

Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. En S. Niccolini (Comp.), El análisis estructural (pp. 65-119). Centro Editor de América Latina.

Castañeda, B. (1987). Mario Vargas Llosa: Crítico, novelista y dramaturgo [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Wisconsin.

Castro-Klarén, S. (2006). Desire, The City and the Dogs of Paradise. En M. Á. Zapata (Ed.), Mario Vargas Llosa and the Persistence of Memory: Celebrating the 40th Anniversary of La ciudad y los perros (The Time of the Hero) and Other Works (pp. 27-39). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Fondo Editorial, Hofstra University.

De Felipe, P. (2012). Un cuarto de siglo en la búsqueda de la felicidad en tres novelas de Mario Vargas Llosa. La ciudad y los perros (1963), La tía Julia y el escribidor (1977) y Las travesuras de la niña mala (2006). Contexto, 16(18), 85-101.

Delgado Del Aguila, J. M. (2017). Protagonismo violento y modos de representación en La ciudad y los perros (1963) [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos). https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6868/Delgado_dj.pdf?sequence=2

Díaz Reategui, K. (2004). Cuestiones de identidad, ficción y verosimilitud en la autobiografía latinoamericana: Antes que anochezca y La ciudad y los perros [Tesis de maestría, University of Georgia]. https://getd.libs.uga.edu/pdfs/diaz-reategui_karen_200408_ma.pdf

Doležel, L. (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Arco Libros.

Edwards, J. (2011). Comienzos franceses. Estudios Públicos, (122), 15-24.

Fontaine, A. (2012). ¿Dónde está Vargas Llosa? A propósito de La ciudad y los perros. En Conferencia impartida en la Universidad de la Rioja (pp. 1-14). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Gálvez, M. (1992). La novela hispanoamericana contemporánea. Taurus.

Genette, G. (1989). Figuras III. Lumen.

Genette, G. (1998). Nuevo discurso del relato. Cátedra.

Gnutzmann, R. (1992). Cómo leer a Mario Vargas Llosa. Júcar.

Hamburger, K. (1995). La lógica de la literatura. Visor.

Harss, L. (1966). Los nuestros. Editorial Sudamericana.

Hawthorn, J. (1997). Studying the Novel: An Introduction (3.a ed). Arnold.

Kerr, R. A. (1983). The Janus Mask: Hidden Identities and the Reader’s Role in Mario Vargas Llosa’s Early Fiction. Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, 13(1), 18-31.

León, R. (2010). Lima, los lugares de Mario Vargas Llosa. Localización: Viajar: la Primera Revista Española de Viajes, (379), 86-99.

Lotman, I. (1998). La semiósfera. Libro II: Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Cátedra.

Martín, J. L. (1979). La narrativa de Vargas Llosa; acercamiento estilístico. Gredos.

Moreno, M. (1987). La corrupción: Tema central de la novela La ciudad y los perros [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_0729.pdf

Perera, N. (1980). La ciudad y los perros, génesis de un ciclo novelesco: Análisis estilístico. En Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp. 817-824). Venecia, Roma.

Rama, Á. (2005) [1984]. El boom en perspectiva. Signos Literarios, 1, 161-208.

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato de ficción (Tomo II). Siglo Veintiuno Editores.

Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración. El tiempo narrado (Tomo III). Siglo Veintiuno Editores.

Ricoeur, P. (1998). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. (Tomo I). Siglo Veintiuno Editores.

Shaw, D. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo (6.ª ed.). Cátedra.

Sommers, J. (1976). Literatura e ideología: La evaluación novelística del militarismo en Vargas Llosa. Cuadernos Políticos, 9, 83-102.

Tenorio, N. (2001). Mario Vargas Llosa: El fuego de la literatura. Arteidea Editores.

Todorov, T. (1971). Literatura y significación. Editorial Planeta.

Urroz, E. (2011). El sueño del celta o el arte de la denuncia. Estudios Públicos, 122, 489-512.

Valencia, H. (1976). La ciudad y los perros. En Crónica de libros (pp. 133-140). Instituto Colombiano de Cultura.

Vargas Llosa, M. (1971). García Márquez: Historia de un deicidio. Barral Editores.

Vargas Llosa, M. (2012). La ciudad y los perros. Alfaguara, Real Academia Española.

Vargas Llosa, M., Lombardi, F., Bueno, G., & Serra, P. (1987). La ciudad y los perros: The City and the Dogs. Cóndor Video.

Tenorio, N. (2001). Mario Vargas Llosa: El fuego de la literatura. Lima: Arteidea Editores.

Todorov, T. (1971). Literatura y significación. Trad. de Gonzalo Suárez Gómez. Barcelona: Editorial Planeta.

Urroz, E. (2011). El sueño del celta o el arte de la denuncia. Estudios Públicos, (122), 489-512.

Valencia, H. (1976). La ciudad y los perros. En Crónica de libros (pp. 133-140). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.

Vargas Llosa, M. (1971). García Márquez: Historia de un deicidio. Barcelona: Barral Editores.

Vargas Llosa, M. (2012) [1963]. La ciudad y los perros. Italia: Alfaguara, Real Academia Española.

Vargas Llosa, M., Lombardi, F., Bueno, G., & Serra, P. (1987). La ciudad y los perros: The City and the Dogs. Fresno, CA: Cóndor Video.

Published

2021-11-30

How to Cite

Delgado Del Aguila, J. M. (2021). Violent Stratification in the Characters of The Time of the Hero. Ciencias Sociales Y Humanidades, 8(2), 69–81. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/csh/article/view/1038