Violent Stratification in the Characters of The Time of the Hero
Abstract
This paper examines La ciudad y los perros (1963) of Mario Vargas Llosa to establish how the theoretical stratification of styles and techniques used to address violence in the text is achieved. On epistemology, Todorov, Hamburger, Lotman and Genette, are mainly used. And, to argue the manifestation of violence, the eventualities suffered by the characters of the Leoncio Prado Military Academy, are considered; especially, the Jaguar, the Poet and the Slave. These actions will be justified by military instruction, human evolution, the need for an ideal hegemonic conduct and the search for perlocutionary effect on the reader. To systematize these peculiarities, a methodology ascribed to the collation of theoretical information is chosen so that it is confronted with the literary discourse. The analysis that is developed is complemented with representative fragments so that the formulations are more direct and convincing. As a result, this correspondence between the heterogeneous theories, the novel and the interpretation is confirmed, so that the concept of violence would adopt a multidimensionality that evidences its existence and its essential requirement in the characters. With this, it is sustained as a conclusion that violence in this context should be permanent and essential to survive.
Downloads
References
Bajtín, M. (1998). Estética de la creación verbal. Siglo Veintiuno Editores.
Baker, R. (1977). “Of How to be and what to see While you are Being”: The Reader’s Performance in The Time of the Hero. Texas Studies in Literature and Language, 19(4), 396-407.
Bal, M. (1990). Teoría de la narrativa (una introducción a la narratología). Cátedra.
Barthes, R. (1977). Introducción al análisis estructural de los relatos. En S. Niccolini (Comp.), El análisis estructural (pp. 65-119). Centro Editor de América Latina.
Castañeda, B. (1987). Mario Vargas Llosa: Crítico, novelista y dramaturgo [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Wisconsin.
Castro-Klarén, S. (2006). Desire, The City and the Dogs of Paradise. En M. Á. Zapata (Ed.), Mario Vargas Llosa and the Persistence of Memory: Celebrating the 40th Anniversary of La ciudad y los perros (The Time of the Hero) and Other Works (pp. 27-39). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Fondo Editorial, Hofstra University.
De Felipe, P. (2012). Un cuarto de siglo en la búsqueda de la felicidad en tres novelas de Mario Vargas Llosa. La ciudad y los perros (1963), La tía Julia y el escribidor (1977) y Las travesuras de la niña mala (2006). Contexto, 16(18), 85-101.
Delgado Del Aguila, J. M. (2017). Protagonismo violento y modos de representación en La ciudad y los perros (1963) [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos). https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6868/Delgado_dj.pdf?sequence=2
Díaz Reategui, K. (2004). Cuestiones de identidad, ficción y verosimilitud en la autobiografía latinoamericana: Antes que anochezca y La ciudad y los perros [Tesis de maestría, University of Georgia]. https://getd.libs.uga.edu/pdfs/diaz-reategui_karen_200408_ma.pdf
Doležel, L. (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Arco Libros.
Edwards, J. (2011). Comienzos franceses. Estudios Públicos, (122), 15-24.
Fontaine, A. (2012). ¿Dónde está Vargas Llosa? A propósito de La ciudad y los perros. En Conferencia impartida en la Universidad de la Rioja (pp. 1-14). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Gálvez, M. (1992). La novela hispanoamericana contemporánea. Taurus.
Genette, G. (1989). Figuras III. Lumen.
Genette, G. (1998). Nuevo discurso del relato. Cátedra.
Gnutzmann, R. (1992). Cómo leer a Mario Vargas Llosa. Júcar.
Hamburger, K. (1995). La lógica de la literatura. Visor.
Harss, L. (1966). Los nuestros. Editorial Sudamericana.
Hawthorn, J. (1997). Studying the Novel: An Introduction (3.a ed). Arnold.
Kerr, R. A. (1983). The Janus Mask: Hidden Identities and the Reader’s Role in Mario Vargas Llosa’s Early Fiction. Chasqui: Revista de Literatura Latinoamericana, 13(1), 18-31.
León, R. (2010). Lima, los lugares de Mario Vargas Llosa. Localización: Viajar: la Primera Revista Española de Viajes, (379), 86-99.
Lotman, I. (1998). La semiósfera. Libro II: Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Cátedra.
Martín, J. L. (1979). La narrativa de Vargas Llosa; acercamiento estilístico. Gredos.
Moreno, M. (1987). La corrupción: Tema central de la novela La ciudad y los perros [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/07/07_0729.pdf
Perera, N. (1980). La ciudad y los perros, génesis de un ciclo novelesco: Análisis estilístico. En Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp. 817-824). Venecia, Roma.
Rama, Á. (2005) [1984]. El boom en perspectiva. Signos Literarios, 1, 161-208.
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato de ficción (Tomo II). Siglo Veintiuno Editores.
Ricoeur, P. (1996). Tiempo y narración. El tiempo narrado (Tomo III). Siglo Veintiuno Editores.
Ricoeur, P. (1998). Tiempo y narración. Configuración del tiempo en el relato histórico. (Tomo I). Siglo Veintiuno Editores.
Shaw, D. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernismo (6.ª ed.). Cátedra.
Sommers, J. (1976). Literatura e ideología: La evaluación novelística del militarismo en Vargas Llosa. Cuadernos Políticos, 9, 83-102.
Tenorio, N. (2001). Mario Vargas Llosa: El fuego de la literatura. Arteidea Editores.
Todorov, T. (1971). Literatura y significación. Editorial Planeta.
Urroz, E. (2011). El sueño del celta o el arte de la denuncia. Estudios Públicos, 122, 489-512.
Valencia, H. (1976). La ciudad y los perros. En Crónica de libros (pp. 133-140). Instituto Colombiano de Cultura.
Vargas Llosa, M. (1971). García Márquez: Historia de un deicidio. Barral Editores.
Vargas Llosa, M. (2012). La ciudad y los perros. Alfaguara, Real Academia Española.
Vargas Llosa, M., Lombardi, F., Bueno, G., & Serra, P. (1987). La ciudad y los perros: The City and the Dogs. Cóndor Video.
Tenorio, N. (2001). Mario Vargas Llosa: El fuego de la literatura. Lima: Arteidea Editores.
Todorov, T. (1971). Literatura y significación. Trad. de Gonzalo Suárez Gómez. Barcelona: Editorial Planeta.
Urroz, E. (2011). El sueño del celta o el arte de la denuncia. Estudios Públicos, (122), 489-512.
Valencia, H. (1976). La ciudad y los perros. En Crónica de libros (pp. 133-140). Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.
Vargas Llosa, M. (1971). García Márquez: Historia de un deicidio. Barcelona: Barral Editores.
Vargas Llosa, M. (2012) [1963]. La ciudad y los perros. Italia: Alfaguara, Real Academia Española.
Vargas Llosa, M., Lombardi, F., Bueno, G., & Serra, P. (1987). La ciudad y los perros: The City and the Dogs. Fresno, CA: Cóndor Video.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jesús Miguel Delgado Del Aguila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.