Psychometric properties of the personality unit test
DOI:
https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020Keywords:
Psychological test, reliability, validity, attitude, emotionAbstract
The purpose of this study is to provide knowledge regarding the tendencies of the personality from the orientations of extraversion, abstraction, tasks and relationships. The study was guided by the objective of establishing the reliability and validity of personality units in university educational contexts. The instrument contains 96 items in adjective format, Likert type with open response, and was applied to a sample of 527 student (55% men and 45% women). Reliability was obtained through the Cronbach alpha coefficient and the results for the dimensions were: PgET.I, α = .767; PgER.II, α = .804; PgAT.III, α = .768; PgAR.IV, α = .707, all with p <.005. Validity was obtained through Exploratory Factor Analysis, and the indices for the dimensions were: PgET.I, KMO = .754; PgER.II, KMO = .840; PgAT.III, KMO = .816; PgAR.IV, KMO = .720, all with p <.001. The results indicate that the items of the dimensions are related so the test is reliable, and measures units or personality traits. The study of personality traits is transcendental for Psychology, because they have implications in the processes of university training and therefore in self-realization and professional transcendence.
Downloads
References
Allport, G. W. & Odbert, H. S. (1936). Trait-names: A psycho-lexical study. Psychological Monographs, 47(1), i–171. https://doi.org/10.1037/h0093360
Caicedo, H. (2012). Neuroaprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.
Cattell, R. (1943). The description of personality. I. Foundations of trait measurement. Psychological Review, 50(6), 559–594. https://doi.org/10.1037/h0057276
Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98
Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico (2015). Áreas y líneas de investigación del Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico. En E. Gordillo, Modelo Conceptual del Departamento de Investigación. Documento inédito. Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala
DeVellis, R. (2003). Scale development. Theory and applications. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Fiske, D. W. (1949). Consistency of the factorial structures of personality ratings from different sources. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 44(3), 329–344. https://doi.org/10.1037/h0057198
Gorlow, L., Simonson, N. & Krauss, H. (1985). Investigación empírica de la tipología junguina, En G. Lindzey, C. Hall, & M. Manosevitz (Eds.), Teorías de la personalidad (pp. 57-66). México: Limusa.
Jung, C. (1921/2013). Tipos Psicológicos (Vol. 6). México: Trotta.
Marston, W. M. (1928). Emotions of normal people. London: K. Paul, Trench, Trubner.
Morán, M., Fínez, M. y Fernández, E. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y Salud, 28(2), 59-63.
Nunnally, J. & Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.
Orozco-Edelman, E., & Gonzales-Oliva, A. (2016). Unidades de Personalidad desde la Emoción UPEA. Revista Psicólogos, 6(19), 57-64.
Pérez-Gil, J., Chacón, S. & Moreno, R. (2000). Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener pruebas de validez. Psicothema, 12(2), 442-446.
Restrepo, J. (2015). Correlatos cognitivos y neuropsicológicos de los cinco grandes: una revisión en el área de la neurociencia de la personalidad. Pensando Psicología, 11(18), 107-127. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004
Simkin, H. & Azzollini, S. (2015). Personalidad, autoestima, espiritualidad y religiosidad desde el modelo y la teoría de los cinco factores. Psiencia, Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 7(2), 339-361. http://doi: 10.5872/psiencia/7.2.61
Vásquez, S., Difabio, H. & Noriega, M. (2016). Perspectiva temporal y estilos de personalidad en estudiantes argentinos. Interdisciplinaria, 33(2), 315-336.
Taber, K. (2018). The Use of Cronbach`s Alpha When Developing and Reportin Research Instruments in Science Education. Research Science Education 48, 1273-1296. http://doi 10.1007/s11165-016-9602-2
Tirapu, J. (2008). ¿Para qué sirve el cerebro? España: Desclée de Brouwer.
Tornimbeni, S. Pérez, E. y Olaz, F. (2008). Introducción a la psicometría. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Evodio Orozco-Edelman, Daniela Gómez, Orlando Moreno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El autor que publique en esta revista acepta las siguientes condiciones:
- El autor otorga a la Dirección General de Investigación el derecho de editar, reproducir, publicar y difundir el manuscrito en forma impresa o electrónica en la revista Ciencias Sociales y Humanidades.
- La Direción General de Investigación otorgará a la obra una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
