Psychometric properties of the personality unit test

Authors

  • Evodio Orozco-Edelman Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.
  • Daniela Gómez Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.
  • Orlando Moreno Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

DOI:

https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020

Keywords:

Psychological test, reliability, validity, attitude, emotion

Abstract

The purpose of this study is to provide knowledge regarding the tendencies of the personality from the orientations of extraversion, abstraction, tasks and relationships. The study was guided by the objective of establishing the reliability and validity of personality units in university educational contexts. The instrument contains 96 items in adjective format, Likert type with open response, and was applied to a sample of 527 student (55% men and 45% women). Reliability was obtained through the Cronbach alpha coefficient and the results for the dimensions were: PgET.I, α = .767; PgER.II, α = .804; PgAT.III, α = .768; PgAR.IV, α = .707, all with p <.005. Validity was obtained through Exploratory Factor Analysis, and the indices for the dimensions were: PgET.I, KMO = .754; PgER.II, KMO = .840; PgAT.III, KMO = .816; PgAR.IV, KMO = .720, all with p <.001. The results indicate that the items of the dimensions are related so the test is reliable, and measures units or personality traits. The study of personality traits is transcendental for Psychology, because they have implications in the processes of university training and therefore in self-realization and professional transcendence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Evodio Orozco-Edelman, Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Es profesor universitario del Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Es Psicólogo, con Maestría en Antropología Social y Doctorado en Educación, estos estudios los cursó en la USAC. Asimismo, realiza investigación educativa, y es coordinador del proyecto “Personalidad y educación superior” en la Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala, Centro América.

 

Daniela Gómez, Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Es Auxiliar de Investigación Científica II del Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Es socióloga con Diplomados en Investigación Cualitativa, en género, en cultura de paz y relaciones interétnicas, política internacional y Estados plurinacionales. Realiza investigación educativa, desarrollando el proyecto “Permanencia y rezago académico” en la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Orlando Moreno, Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico, de la Universidad de San Carlos de Guatemala.

Es Auxiliar de Investigación Científica del Departamento de Investigación, de la División de Desarrollo Académico de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Tiene pensum cerrado en la Escuela de Historia de la USAC. Realiza investigación educativa, así como apoyo para la misma, principalmente en el proyecto “Personalidad y educación superior” en la Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala, Centro América.

References

Allport, G. W. & Odbert, H. S. (1936). Trait-names: A psycho-lexical study. Psychological Monographs, 47(1), i–171. https://doi.org/10.1037/h0093360

Caicedo, H. (2012). Neuroaprendizaje. Bogotá: Ediciones de la U.

Cattell, R. (1943). The description of personality. I. Foundations of trait measurement. Psychological Review, 50(6), 559–594. https://doi.org/10.1037/h0057276

Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98–104. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.1.98

Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico (2015). Áreas y líneas de investigación del Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico. En E. Gordillo, Modelo Conceptual del Departamento de Investigación. Documento inédito. Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico, Universidad de San Carlos de Guatemala, Guatemala

DeVellis, R. (2003). Scale development. Theory and applications. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Fiske, D. W. (1949). Consistency of the factorial structures of personality ratings from different sources. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 44(3), 329–344. https://doi.org/10.1037/h0057198

Gorlow, L., Simonson, N. & Krauss, H. (1985). Investigación empírica de la tipología junguina, En G. Lindzey, C. Hall, & M. Manosevitz (Eds.), Teorías de la personalidad (pp. 57-66). México: Limusa.

Jung, C. (1921/2013). Tipos Psicológicos (Vol. 6). México: Trotta.

Marston, W. M. (1928). Emotions of normal people. London: K. Paul, Trench, Trubner.

Morán, M., Fínez, M. y Fernández, E. (2017). Sobre la felicidad y su relación con tipos y rasgos de personalidad. Clínica y Salud, 28(2), 59-63.

Nunnally, J. & Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.

Orozco-Edelman, E., & Gonzales-Oliva, A. (2016). Unidades de Personalidad desde la Emoción UPEA. Revista Psicólogos, 6(19), 57-64.

Pérez-Gil, J., Chacón, S. & Moreno, R. (2000). Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener pruebas de validez. Psicothema, 12(2), 442-446.

Restrepo, J. (2015). Correlatos cognitivos y neuropsicológicos de los cinco grandes: una revisión en el área de la neurociencia de la personalidad. Pensando Psicología, 11(18), 107-127. http://dx.doi.org/10.16925/pe.v11i18.1004

Simkin, H. & Azzollini, S. (2015). Personalidad, autoestima, espiritualidad y religiosidad desde el modelo y la teoría de los cinco factores. Psiencia, Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 7(2), 339-361. http://doi: 10.5872/psiencia/7.2.61

Vásquez, S., Difabio, H. & Noriega, M. (2016). Perspectiva temporal y estilos de personalidad en estudiantes argentinos. Interdisciplinaria, 33(2), 315-336.

Taber, K. (2018). The Use of Cronbach`s Alpha When Developing and Reportin Research Instruments in Science Education. Research Science Education 48, 1273-1296. http://doi 10.1007/s11165-016-9602-2

Tirapu, J. (2008). ¿Para qué sirve el cerebro? España: Desclée de Brouwer.

Tornimbeni, S. Pérez, E. y Olaz, F. (2008). Introducción a la psicometría. Buenos Aires: Paidós.

Published

2020-11-22

How to Cite

Orozco-Edelman, E., Gómez, D., & Moreno, O. (2020). Psychometric properties of the personality unit test . Ciencias Sociales Y Humanidades, 7(2), 17–24. https://doi.org/10.36829/63CHS.v7i2.1020

Issue

Section

Artí­culos