Digital Governance in Management Systems

Authors

  • Magno Demetrio Orozco Granillo

Keywords:

Governance, methodology, structure, tools, KPIS

Abstract

In the telecommunications market, customers are demanding with the services they hire, especially with the trend of number portability, which consists of users being able to switch to any company while keeping their same phone number with services at a lower cost (Palomino Figueroa, & Walde Ordoñez, 2016). Due to this trend; the availability of systems has a very important role
in customer satisfaction. With this premise, governance was implemented in a TELCO, validating an initial situation, managing to identify the problem that generated the lack of availability of systems through a quantitative and qualitative research. The results obtained by the application of governance, successfully exceed the KPIS thresholds established by TELCO's general direction and
IT management.

Author Biography

Magno Demetrio Orozco Granillo

Master of Business Administration, Master of Information and Communication Technology.

References

Castillo Estrella, E., & Miraya López, R. (01 de 01 de 2018). Universidad César Vallejo. Obtenido de https://repositorio.ucv.edu.pe/: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/ handle/20.500.12692/89587/Castillo_EEJ-Miraya_LRZ-SD.pdf?sequence=1&isAllowe

d=y

Dominguez Almaguer, Y. (01 de 01 de 2015). Universidad de Holguín. Obtenido de https://repositorio.uho.edu.cu/: https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/6443/ Yasmiani%20Dom%c3%adnguez%20Almaguer.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Henao Colorado, L. (2020). Calidad de servicio y valor percibido como antecedentes de la satisfacción de los clientes de las empresas de telecomunicaciones en Colombia. SCIELO, Contaduría y administración, 65(3). Obtenido de https://doi.org/10.22201/ fca.24488410e.2020.2318

Marulanda, C. E., López Trujillo, M., & Valencia, F. (31 de 12 de 2017). http://www.scielo.org. co. Obtenido de GOBIERNO Y GESTIÓN DE TI EN LAS ENTIDADES PÚBLICAS: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792017000200075

Palomino Figueroa, , P., & Walde Ordoñez, F. (2016). “EFECTOS DE LA PORTABILIDAD NUMÉRICA EN EL MERCADO DE LA TELEFONÍA MOVIL: UNA APROXIMACIÓN CUANTITATIVA. Universidad Del Pacifico. Obtenido de http://hdl.handle. net/11354/1727

Plata Arango, D. (2014). ¿DE ISO 20000 e ISO 27001 LA EVOLUCIÓN HACIA UN MODELO DE GOBERNANZA EMPRESARIAL DE TI ? Document@s. Obtenido de https:// documentas.redclara.net/handle/10786/781

Vecino Pico, H. (2017). Normas ISO y marcos de referencia para gobernanza de las TIC, revisión. UNED, COMTEL(16), 26-32. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/320851689

VEEAM. (2016). https://www.veeam.com/es. Obtenido de How to close a widening Availability Gap: https://veeampdfnew.s3.amazonaws.com/whitepapers/2016_Availability_Report_ summary.pdf?

Published

2024-06-04

How to Cite

Orozco Granillo, M. D. (2024). Digital Governance in Management Systems. Análisis De La Realidad Nacional, 13(262), 52–67. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/arn/article/view/1842