Youth Participation in the Guatemalan Legislative Process: Perspectives from Critical Legal Theory

Authors

Keywords:

Law, Critical theory, Democracy, Adultcentrism

Abstract

Youth participation in the Guatemalan legislative process, from a critical conceptual point of view, has as its central axis the production of knowledge. This is based on logical methods of deductive and inductive character. Conceptual tools of the hermeneutic method are synthesized, whose meaning is determined holistically with the synthetic method. It explores how the integration of young people in politics can transform and revitalize democracy in Guatemala. Key concepts of Jürgen Habermas, Michel Foucault and Giorgio Agamben are highlighted to contextualize and identify youth exclusion and the need for greater representativeness. They also highlight the institutionalization of adultcentrism in Guatemalan politics. They propose the incorporation of age subdistinctions to promote greater inclusion and social justice. It is emphasized that youth participation represents a challenge to existing power structures and is also crucial to build a more equitable and democratic society.

Author Biography

Nilton Daniel Diaz Ramírez, Universidad de San Carlos de Guatemala. Instituto de Análisis e Investigación de los Problemas Nacionales

Researcher, National Secretariat of Science and Technology.
https://orcid.org/0009-0003-6218-5397
Researcher, National Secretariat of Science and Technology code12098: https://redcti.senacyt.gob.gt/
index.php/members
Email: niltondiaz0607@gmail.com

References

Agamben, G. (2003). Estado de excepción. Editorial Adriana Hidalgo.

Benente, M. (2015). Michel Foucault. Derecho y poder. Ediciones Didot.

Domínguez, H. (2013). Democracia deliberativa en Jürgen Habermas. Analecta política, 4(5), 301-326.

Foucault, M. (1976). Historia de la sexualidad, Volumen 1: La voluntad de saber. Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (1983). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Instituto Nacional de Estadística de Guatemala. (2018). Portal de resultados del Censo 2018. https://censo2018.ine.gob.gt/mapas

La Hora. (2024, 19 de marzo). El adultocentrismo estatal bloquea a las juventudes en el relevo generacional. La Hora. Recuperado de https://lahora.gt/opinion/ por-la-transparencia/2024/03/19/el-adultocentrismo-estatal-bloquea-a-las-juventudes-en-el-relevo-generacional/

Moreno Sainz-Ezquerra, Y. (2017). Judith Butler y la construcción del sujeto en términos performativos. Thémata, Revista de Filosofía, 56, 307-315.

Prado, G. (2021). Teoría del Estado (3a. reimp. de la 11a. ed.). Guatemala. Quintana, L., & Hermida, J. (2019). El método hermenéutico y la investigación en Ciencias Sociales. Aportes al Derecho, 3(3), 1-16.

Tobeñas, J. C. (1957). Los sistemas jurídicos contemporáneos del mundo occidental. Editorial Reus.

Weiss, E. (2006). Reflexiones de un pedagogo hermeneuta o sociólogo cultural en la construcción del objeto de estudio. En JD y LP (Eds.), La práctica de la investigación educativa I (pp. 11-25).

Fotografía de un grupo de jóvenes en el Hemiciclo del Congreso de la República de Guatemala.

Published

2024-08-01

How to Cite

Diaz Ramírez, N. D. (2024). Youth Participation in the Guatemalan Legislative Process: Perspectives from Critical Legal Theory. Análisis De La Realidad Nacional, 13(264), 51–61. Retrieved from https://revistas.usac.edu.gt/index.php/arn/article/view/1774